Nowa funkcja Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Więcej osób skorzysta z e-porady lekarskiej

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to internetowa usługa, która pozwala na telefoniczne połączenie z lekarzem w sytuacji, w której nie możemy skorzystać z pomocy przychodni POZ lub Nocnej i Świątecznej Opieki Lekarskiej. Od teraz wprowadzono rozwiązanie, które ma ułatwić osobom głuchym.

Nowa funkcja Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Więcej osób skorzysta z e-porady lekarskiej
  • Michał Górecki
  • /
  • 22 lutego 2022

Jak osoba głucha może skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu?

Jak informuje Ministerstwo Zdrowia Teleplatforma Pierwszego Kontaktu została wyposażona w usługę tłumacze języka migowego. Nowe rozwiązanie pozwoli na kontakt osobom głuchym, które potrzebują kontaktu z lekarzem.

Pacjenci posługujący się językiem migowym mogą umówić się na wideoporadę lekarską, która każdorazowo będzie tłumaczona przez profesjonalnych tłumaczy PJM (polskiego języka migowego). W tego typu rozmowie będzie uczestniczył pacjent, lekarz lub pielęgniarka oraz tłumacz. Aby tego typu konsultacje były możliwe, do współpracy został zaproszony Oddział Mazowiecki Polskiego Związku Głuchych. 

NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego KontaktuNFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego KontaktuMikołaj Frączak

Język migowy na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu

Osoba głucha, która będzie chciała skorzystać z porady lekarskiej za pośrednictwem TPK powinna wypełnić formularz znajdujący się na witrynie Domowej Opieki Medycznej (DOM) pod adresem https://dom.mz.gov.pl/nocna-swiateczna-opieka. Warto pamiętać, że formularz działa jedynie w godzinach pracy TPK. Następnie przy opcji „konsultacja w języku migowym” należy zaznaczyć pole „tak”. W następnym kroku pacjent otrzyma wiadomość SMS lub e-mail z linkiem prowadzącym do aktywnej wideorozmowy z udziałem tłumacza. 

Usługa tłumacza dostępna jest w godzinach funkcjonowania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu, czyli poza godzinami pracy POZ. To oznacza, że można skorzystać z usługi „od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia”.

W jakich sytuacjach można skorzystać z TPK?

Zgodnie z informacjami publikowanymi na stronie Ministerstwa Zdrowia oraz NFZ z Teleplatformy można skorzystać np. w sytuacji: nagłego zachorowania, którego objawy dotykają osobę  poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

To samo dotyczy nagłego pogorszenia stanu zdrowia, jednak tylko wówczas, gdy nie ma objawów, które sugerują zagrożenie życia. TPK jest również dobrym rozwiązaniem za każdym razem, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia osoby chorej. 

Kontaktując się z TPK, pacjent otrzyma poradę pielęgniarki/położnej lub lekarską w formie telekonsultacji. Może uzyskać poradę medyczną, e–receptę, e–skierowanie lub e–zwolnienie.” – informuje resort zdrowia. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!