Odchodzi legenda motoryzacji. Właśnie zakończono jego produkcję
Przez 30 lat doczekał się pięciu kolejnych generacji. Był jednym z najpopularniejszych samochodów dla klasy średniej oraz dla menadżerów średniego i wyższego szczebla. Był pierwszym autem, które miało być uniwersalne i globalne. Dziś odjeżdża do historii.
- Michał Górecki
- /
- 11 kwietnia 2022
Historia Forda Mondeo
Smukły sedan z mocno zaokrąglonymi kształtami, w którego stylistykę wpisywały się owalne elementy takie jak reflektory, grill, czy detale deski rozdzielczej. Innowacyjny jak na tamte czasy model zaprezentowany w 1992 roku miał po pierwsze podkreślić nowy język stylistyczny marki. Po drugie, miał stać się autem globalnym – modnym na każdym kontynencie. Odważny jak na tamte czasy projekt sedana, po raz pierwszy w dużym stopniu powstał na komputerze, a nie na desce kreślarskiej. Między innymi z tego powodu Ford Mondeo przejdzie do historii motoryzacji
Szybko stał się europejskim autem roku (1994). Choć „globalność” samochodu nieco „popsuli” eksperci od marketingu. O ile w Europie model ten był sprzedawany jako Mondeo, o tyle po drugiej stronie Atlantyku miał swoje bliźniaczo podobne odpowiedniki znane pod nazwami Ford Contour oraz Mercury Mystique. Różniły się wprawdzie detalami, jednak technicznie rzecz biorąc, były to te same samochody.
Według oficjalnych przekazów Mondeo był następcą popularnego, m.in. za sprawą motosportu Forda Sierry, którego stylistyka bliższa kanonom lat osiemdziesiątych wyczerpała swoją formułę.
Ponad połowa Polaków woli samochody spalinowe. Elektryka wybraliby nieliczniAnna Malinowska
Ostatni taki Ford
W 2012 roku legendarny już Mondeo doczekał się piątej i jak się okazało ostatniej generacji, która produkowana była w latach 2014-2022. Była, bo jak wynika z oficjalnych komunikatów, pod koniec pierwszego kwartału br. z taśmy montażowej zakładów w hiszpańskiej Walencji zjechał ostatni Mondeo. Auto nadal można kupić, ale z pewnością nie będzie można zamówić wersji skrojonej pod siebie. Nowy sedan kosztuje sto kilkadziesiąt tysięcy złotych. Sporo. Ale problemów ze sprzedażą ostatniej serii amerykański producent raczej miał nie będzie.
Koniec ery sedanów?
Nadwozie typu sedan to najpopularniejsze w historii motoryzacji rozwiązanie. Bryła nadwozia, łatwo modyfikowana do wersji kombi, wydawała się uniwersalna. Dziś znawcy motoryzacji powiedzieliby „klasyczna”.
Moda na SUV-y i crossovery robi swoje. Dość powiedzieć, że z podstawowej przed laty gamy Forda, do dziś „dojechały” tylko miejski hatchback Fiesta, oraz następca kultowego Escorta, produkowany od końca XX wieku pod nazwą Focus – jeden z najpopularniejszych kompaktów, uwielbianych przez firmowe floty. To wszystko.
Następca Mondeo
Następcą Mondeo ma być SUV. Rok temu w Szanghaju zaprezentowano nowy model pod nazwą „Evos”, który jest dużym, ciekawie pomyślanym SUV-em.
Czy nazwa „Mondeo” pozostanie? Nawet jeśli kiedyś Ford zdecyduje się powrócić do kultowej nazwy, może być to zupełnie inny samochód. Amerykanie zrobili już taki zabieg w Europie, prezentując w 2020 roku crossovera pod nazwą „Puma”, która dwie dekady wcześniej należała do zupełnie wymarłego dziś gatunku małych, miejskich coupé. Powrót nastąpił jednak po prawie dwudziestu latach od zakończenia produkcji dawnych pum.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.