Opóźnienie pociągu – czy należy się rekompensata?

Atak zimy, awaria, nieoczekiwane zdarzenie na trasie – jest wiele przyczyn, dla których pociąg, którym jedziemy, nie dowiezie nas do celu na czas. W takich sytuacjach warto pamiętać o swoich prawach wynikających m.in. z unijnych przepisów.

Opóźnienie pociągu – czy należy się rekompensata?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 8 lutego 2021

Godzinne opóźnienie pociągu

Pracownicy kolei dwoją się i troją, by opóźnienie pociągu jeśli już musi wystąpić, nie było dłuższe niż 60 minut. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Od tego momentu mają zastosowanie przepisy, które dają pasażerom określone prawa.

Nie przyjechał pociąg. Co robić?

Jeżeli stoimy na peronie, a pociąg,  którym mamy wyruszyć w podróż nie nadjeżdża,spójrzmy, jak duże ma opóźnienie. Jeśli jest ono dłuższe niż 60 minut, mamy prawo do zadośćuczynienia ze strony przewoźnika.

Po pierwsze możemy zrezygnować z podróży. W takim wypadku w grę wchodzi prawo do zwrotu kosztów biletu. Możemy także skorzystać z bezpłatnego przejazdu do miejsca rozpoczęcia podróży w najbliższym możliwym terminie, a także zmiany trasy przejazdu, by dotrzeć do miejsca docelowego najszybciej, jak jest to możliwe na porównywalnych warunkach przewozu. Możemy także dokonać zmiany rezerwacji na późniejszy i dogodny dla nas termin.

Oszustwo na… Clinta Eastwooda. Straciła 600 tys. zł !!!!Oszustwo na… Clinta Eastwooda. Straciła 600 tys. zł !!!!Michał Górecki

Rekompensata za opóźnienie pociągu

Opóźnienie dłuższe niż 60 minut nakłada na przewoźnika obowiązek wypłaty stosownej rekompensaty. To znaczy, że możemy dochodzić odszkodowania z tytułu naprawy szkody,jaka powstała w wyniku spóźnienia na kolei. Nie dotyczy to jednak wszystkich przewoźników. W dalszej części tekstu podamy wyjątki.

Zagadnienia związane z wypłatą rekompensat wynikają z artykułu 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków osób podróżujących koleją.

Zgodnie z przytoczonym aktem prawnym, podróżny może liczyć na rekompensatę w wysokości 25% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia od 60 do 119 minut. Jeśli opóźnienie jest dłuższe, tj trwa dłużej niż 120 minut, stawka ta rośnie do 50% ceny jednorazowego biletu za przejazd.

Rząd luzuje obostrzenia, ale robi to „warunkowo”Rząd luzuje obostrzenia, ale robi to „warunkowo” Anna Malinowska

Jak uzyskać rekompensatę od kolei?

Jeżeli czas opóźnienia kwalifikuje nas do ubiegania się o rekompensatę, powinniśmy na piśmie wystąpić do przewoźnika i złożyć reklamację.Pamiętajmy, że wystarczy określić, jakiego pociągu dotyczy reklamacja (godzina odjazdu, relacja, ew. numer). Nie musimy przy tym starać się o potwierdzenie faktu opóźnienia, ponieważ przewoźnicy dysponują systemami informatycznymi,które dokładnie raportują do centrali informacje dotyczące punktualności i czasu przejazdu swojej floty.

Reklamacje można wysłać do przewoźnika pocztą. Można ją także złożyć w kasie biletowej, która należy, lub która prowadzi sprzedaż biletów na połączenia danego przewoźnika. Najczęściej rekompensata udzielana jest w formie specjalnego bonu, który uprawnia nas do zniżki na kolejny przejazd. Nie musimy jednak się na to godzić. Jeśli bon nas nie zadowala,należy wpisać w formularzu reklamacyjnym numer konta i domagać się wypłaty rekompensaty przelewem bankowym.

Jak zaznacza Urząd Transportu Kolejowego, zastosowanie to ma jednak pewne ograniczenie: „Przepis ten obowiązuje w Polsce obecnie wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR)oraz wszystkich międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE” - napisano na stronie internetowej regulatora.

Polska wyłączyła bez podania terminu stosowanie wspomnianych rekompensat dla połączeń miejskich,podmiejskich oraz regionalnych.

Szczegóły na temat rekompensat i praw pasażera można znaleźć na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!