Pasażerowie taksówek będą bezpieczniejsi

Rada Ministrów przyjęła nowelizację ustawy prawo o ruchu drogowym. Jakie ma to konsekwencje? Podczas przejazdów taksówkami zamawianych przez aplikację pasażerowie mają być bezpieczniejsi. — Firmy będą musiały dokładniej weryfikować tożsamość potencjalnych kierowców, ich uprawnienia do kierowania pojazdem oraz niekaralność, a także sprawdzać, czy kurs rzeczywiście wykonuje osoba, która jest u nich zatrudniona — wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. Cyberbezpieczeństwa.

Pasażerowie taksówek będą bezpieczniejsi
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 21 lutego 2023

Przestępstwa w taksówkach — jest ich coraz więcej

Dane policji są druzgocące — coraz częściej dochodzi do przestępstw o charakterze seksualnym w… taksówkach. Jak wskazała Komenda Główna Policji, w 2020 roku odnotowano 7 takich przypadków, w 2021 roku – 21, natomiast od stycznia do września 2022 roku –  30. Są to najczęściej molestowania i gwałty, a ofiarami są najczęściej kobiety.

Jak dbać o bezpieczeństwo w Internecie?Jak dbać o bezpieczeństwo w Internecie?Monika Świetlińska

- Musimy zrobić wszystko, aby zapewnić pasażerkom bezpieczeństwo. Klucz do tego leży w wykorzystaniu technologii, którą oszukać dużo trudniej niż człowieka. Chcemy zapewnić bezpieczeństwo wszystkim klientom firm przewozowych, szczególnie kobietom – przekazał Janusz Cieszyński.

Co zapewni nowe prawo?

- Nowelizacja ustawy wprowadza regulacje, dzięki którym będziemy czuli się bezpieczniej podczas przejazdów. Każdy potencjalny kierowca będzie musiał zgłosić się osobiście do firmy, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z nią i realizacją pierwszego przewozu — poinformowała Cyfryzacja KPRM, dodając, że trzeba będzie zostawić swoje zdjęcie, a także przedstawić prawo jazdy i zaświadczenie o niekaralności. Jeśli kierowca posiada polskie prawo jazdy, firma będzie musiała sprawdzić autentyczność dokumentu w rządowej wyszukiwarce Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK).

- Przedsiębiorcy będą musieli weryfikować –  przed rozpoczęciem kursu – czy jest on faktycznie realizowany przez osobę, której ten przewóz zlecono. Ta weryfikacja będzie losowa, ale obowiązkowa i wykonywana nie rzadziej niż raz na sto przewozów. Firmy powinny wiedzieć, kto faktycznie dla nich pracuje i wykonuje te przewozy – tłumaczył pełnomocnik rządu ds. Cyberbezpieczeństwa.

Jeśli więc kierowca nie przejdzie weryfikacji, kurs nie zostanie zrealizowany. 

Prewencja. Czyli obowiązki firm przewozowych

Jak podkreśliła Cyfryzacja KPRM, przedsiębiorca będzie miał obowiązek przetwarzania informacji, które dotyczą osób wykonujących przejazdy, przez 5 lat — licząc od końca roku kalendarzowego, w którym kierowca zakończył współpracę z danym przedsiębiorcą. 

Cyberbezpieczeństwo w firmie – jest oficjalny poradnik UECyberbezpieczeństwo w firmie – jest oficjalny poradnik UEAnna Malinowska

Chodzi o dane gromadzone w toku weryfikacji, ale również w trakcie współpracy przedsiębiorcy z danym kierowcą. Firmy pośredniczące przy przewozie osób będą mogły wymieniać się między sobą danymi kierowców – wystarczy złożyć odpowiedni wniosek. 

- Jeśli ktoś został z jakiegoś powodu zwolniony, to ta informacja może trafić do kolejnego potencjalnego pracodawcy. Dopuszczamy takie rozwiązanie, ponieważ ma ono charakter prewencyjny – tłumaczył minister i dodał, że ustawa przewiduje również kary – nawet do 1 mln zł –  dla przedsiębiorców, którzy nie będą przestrzegać nowych przepisów. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!