Pierwszeństwo na przejazdach rowerowych – Ministerstwo wyjaśnia

Po raz kolejny Ministerstwo Infrastruktury musi tonować nastroje w związku ze zmianą przepisów dotyczących ruchu drogowego. Nie tak dawno pisaliśmy w Dzienniku Prawnym o dyskusyjnej definicji chodnika. Teraz sporo wątpliwości narosło wokół pierwszeństwa przejazdu rowerzystów. Jaka jest wykładnia resortu?

Pierwszeństwo na przejazdach rowerowych – Ministerstwo wyjaśnia
  • Anna Malinowska
  • /
  • 7 września 2022

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym?

Po pierwsze Ministerstwo Infrastruktury stanowczo zdementowało pojawiającą się w mediach opinię, jakoby resort „po cichu odebrał rowerzystom pierwszeństwo przed przejazdami rowerowymi”. W swoim komunikacie ministerstwo ocenia, że jest to całkowita nieprawda. „Zmiana przepisów, która odbyła się z zachowaniem zasad procesu legislacyjnego, miała na celu zapewnienie zgodności rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych z ustawą — Prawo o ruchu drogowym, która jest aktem prawnym wyższego rzędu” – podkreślono. W czym zatem tkwi problem? 

Co się zmieniło w przepisach dotyczących przejazdów rowerowych?

Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że przed zmianą rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych, osoba jadąca np. samochodem powinna zbliżając się do przejazdu rowerowego zwolnić na tyle, aby nie doszło do niebezpiecznej sytuacji i zagrożenia dla rowerzystów na przejeździe lub na niego wjeżdżających.

Teraz kierujący pojazdem musi w takiej sytuacji „zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe”.

Mandat za parkowanie na chodniku? Ministerstwo prostuje interpretację nowego prawaMandat za parkowanie na chodniku? Ministerstwo prostuje interpretację nowego prawaMartyna Kowalska


Ministerstwo: istota przepisów dotyczących przejazdów rowerowych nie zmieniła się

Wygląda na to, że cały spór potoczył się o zastąpienie nakazu zmniejszenia prędkości, często stosowaną w przepisach frazą „zachowania szczególnej ostrożności”. Innymi słowy, kierujący pojazdem musi być na tyle uważny, by zdążyć zatrzymać pojazd, jeśli kontynuowanie ruchu stwarzałoby zagrożenie dla innego uczestnika ruchu drogowego”. Oto i cała filozofia zmian.

Resort podkreśla, że nowe przepisy NIE ODBIERAJĄ ROWERZYSTOM PIERWSZEŃSTWA PODCZAS WJEŻDŻANIA NA PRZEJAZD ROWEROWY. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.