Plakaty wyborcze. Jakie mają znaczenie i wpływ na wyborców?

Plakaty wyborcze to standard każdej kampanii. Jednak czy rzeczywiście mają tak wielki wpływ na nasze głosy, jak nam się wydaje?

Plakaty wyborcze. Jakie mają znaczenie i wpływ na wyborców?
  • Damian Jemioło
  • /
  • 28 września 2023

Plakaty wyborcze – czy mają znaczenie?

W przeszłości – przed erą cyfrową i telewizyjną – plakaty wyborcze miały bardzo istotny wpływ na ludzi i były dominującym czynnikiem przyciągania ich uwagi. Jednak czy dziś nadal tak jest? Nie mamy w tym aspekcie jednoznacznych badań, ale możemy posłużyć się tymi dotyczącymi banerów reklamowych.

Jakie są konsekwencje nieważnych głosów w wyborach?Jakie są konsekwencje nieważnych głosów w wyborach? Anna Pakaszewska-Cetera

Na podstawie raportu „Out-of-home (OOH) advertising expenditure in the United Kingdom (UK) from 2011 to 2022” dowiadujemy się, że nawet 71% respondentów podkreśla, że billboardy skuteczniej się wyróżniają od reklamy w internecie. Z kolei 19,8 mln dorosłych osób w Wielkiej Brytanii przynajmniej raz w ciągu tygodnia zetknęło się z reklamą na billboardzie. Jednak tylko 17% klientów jest bardziej skłonna do interakcji z marką po zobaczeniu reklamy OOH (out-of-home). 

Czy podobnie jest w przypadku kampanii wyborczych? Bardzo możliwe. Warto też wziąć pod uwagę, że (zgodnie z artykułem ABC News pt. „Polls reveals 76 per cent of voters picked a side before campaign began”) aż 76% wyborców już przed rozpoczęciem oficjalnej kampanii wie, na kogo zagłosuje. To oznaczałoby, że plakaty wyborcze są w zasadzie jedynie dodatkiem, a nie główną siłą w kampanii.

Wygląd kandydatów ma większe znaczenie?

Jesteśmy wzrokowcami – bez wątpienia. W końcu w nauce funkcjonują takie pojęcie, jak „efekt aureoli”, który powoduje, że atrakcyjnym ludziom częściej z założenia przypisujemy pozytywniejsze cechy. Co więcej – z badania opublikowanego w American Politics Research dowiadujemy się, że lepiej wyglądający kandydaci mają wyższe szanse na zajęcie urzędu niż ich konkurencja. To samo potwierdza fińskie badanie „The looks of a winner: Beauty and electoral success” opublikowane na łamach ScienceDirect. 

Nie ma co ukrywać – zarówno w polityce, jak i w innych aspektach życia nie liczy się tyle, co kto mówi, ale kto to mówi. Potwierdzają to także badania opublikowane na portalu Sprigner.com. Według nich atrakcyjność kandydata pozwala mu osiągnąć nawet 1.2 p. proc. przewagi w głosowaniu. 

Głosowanie bez zameldowania? Co trzeba zrobić?Głosowanie bez zameldowania? Co trzeba zrobić?Joanna Gościńska

Reasumując – atrakcyjność kandydata może mieć znacznie większe znaczenie niż jego ekspozycja na plakatach wyborczych. Te bowiem są przede wszystkim nośnikami informacji, ale to tak naprawdę obecnie dodatek do szerzej zakreślonych kampanii w innych mediach.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!