Polska sałata lodowa z Hiszpanii, czyli skąd pochodzą warzywa i owoce sprzedawane w supermarketach

Inspekcja Handlowa od stycznia do czerwca br. sprawdziła oznakowanie 3527 partii świeżych owoców i warzyw w prawie 400 sklepach należących do dużych sieci handlowych. Co 10 partia miała błędną informację na temat kraju pochodzenia. Najwięcej nieprawidłowości wykryto w Delikatesach Centrum, E.Leclerc, Intermarche, Lewiatanie oraz w Lidlu. 

Polska sałata lodowa z Hiszpanii, czyli skąd pochodzą warzywa i owoce sprzedawane w supermarketach
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 30 czerwca 2020

Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole w następujących sieciach handlowych: Aldi, Auchan, Biedronka, Carrefour, Delikatesy Centrum, Dino, Groszek, E. Leclerc, Intermarche, Kaufland, Lewiatan, Lidl, Mila, Netto, Polomarket, Stokrotka, Tesco oraz w sklepach niesieciowych. 

Kontrole zostały przeprowadzone w ramach programu kontroli i doraźnych zleceń Prezesa UOKiK z uwzględnieniem skarg polskich producentów warzyw i owoców, a także zgłoszeń konsumentów.

Kontrolerzy sprawdzali te produkty, w stosunku do których istnieje największe ryzyko wprowadzenia klientów w błąd ze względu na dostawy nie tylko z Polski, ale również z innych krajów Unii Europejskiej oraz pozaunijnych. Sprawdzono takie produkty jak: ziemniaki, jabłka, truskawki, ogórki, marchew, pomidory, czosnek, kapusty. Dodatkowo sprawdzono oznakowanie kraju pochodzenia innych produktów: cukinia, sałaty, seler, por, kalarepa, rzodkiewki, rabarbar, pomidory cherry, papryka czerwona, koperek, natka pietruszki, korzeń pietruszki, buraki, kapusty, bakłażany, pieczarki, kalafior, melony, gruszki, winogrona ciemne bezpestkowe. Kontrole przeprowadzano w miejscu sprzedaży tych produktów konsumentom. 

Inspektorzy zakwestionowali ponad 10 proc. sprawdzanych towarów (358 partii) ze względu na błędne wskazanie kraju pochodzenia lub niepodanie go wcale. Jako polskie produkty sprzedawane były na przykład:

  • sałata lodowa z Hiszpanii, 

  • pomidory cherry z Maroka, 

  • pomidory papryczkowe z Hiszpanii,

  • cebula z Holandii,

  • groszek Konferencja z Holandii,

  • marchew z Holandii.

    - Konsumenci mają przed zakupem prawo do pełnej, jasnej i rzetelnej informacji o ofercie, w tym także o kraju pochodzenia owoców czy warzyw. Od dużych, profesjonalnych przedsiębiorców, jakimi są sieci handlowe, oczekuję szczególnej staranności i dbałości o klientów, w tym prawidłowej informacji o oferowanych produktach. Wprowadzanie konsumentów w błąd jest absolutnie niedopuszczalne – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Oto jak wypadła kontrola w poszczególnych sieciach handlowych — najwięcej nieprawidłowości w oznakowaniu krajem pochodzenia stwierdzono w sklepach: 

    • Delikatesy Centrum — 25,2 proc. 

    • E.Leclerc — 17,3 proc.

    • Intermarche — 15,9 proc.

    • Lewiatan — 14,6 proc.

    • Lidl — 9,6 proc.

    • Dino — 9,1 proc.

    • Kaufland — 8,3 proc.

    W sklepach niesieciowych nieprawidłowości zidentyfikowano w przypadku aż 36,2 proc. skontrolowanych partii. Dotychczasowe kontrole nie wykazały nieprawidłowości w zakresie oznakowania krajem pochodzenia w sklepach sieci Auchan.

    - Wyniki kontroli będą analizowane pod kątem naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli będą podstawy do postawienia zarzutów, będę wszczynał postępowania przeciwko tym przedsiębiorstwom, które wprowadzając konsumentów w błąd naruszają zbiorowe interesy konsumentów – zapowiada Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

    Pierwsze postępowanie toczy się wobec właściciela sieci sklepów Biedronka — Jeronimo Martins Polska. Za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów grozi kara finansowa (do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorstwa).

    W stosunku do poprzednich kontroli poprawę oznakowania świeżych owoców i warzyw krajem pochodzenia stwierdzono w następujących sklepach sieci E. Leclerc, Mila, Intermarche, Netto, Aldi, Delikatesy Centrum, Stokrotka i Biedronka.

    Na co zwrócić uwagę kupując warzywa i owoce w supermarkecie?

    • Na stoiskach owocowo-warzywnych muszą znaleźć się w widocznych miejscach wywieszki z krajem pochodzenia towarów. Informacje nie mogą wprowadzać klientów w błąd — muszą być podane w sposób jednoznaczny i czytelny. 

    • Ziemniaki sprzedawane luzem i w opakowaniach muszą być oznakowane flagą kraju, w którym zostały wyprodukowane.

    • Porównaj informacje na wywieszkach z podanymi na opakowaniach zbiorczych.

    • Niektóre produkty są opatrzone logotypem “produkt polski”. Takie oznakowanie jest dobrowolne, ale może wprowadzać konsumentów w błąd. Zdarzały się sytuacje, że produkty oznakowane w ten sposób nie pochodziły od polskich producentów. 

    Od 1 lipca br. kontrole żywności w sklepach przejmuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Wszelkie nieprawidłowości konsumenci mogą zgłaszać do odpowiedniego wojewódzkiego inspektoratu nowej jednostki. 

    Na podstawie materiału UOKiK

    CZYTAJ TEŻ Mandat za zbieranie grzybów. Zobacz, kiedy możesz go dostać

       

    Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

    Czy ten artykuł był przydatny?

    Najnowsze promocje

    REKLAMA / WSPÓŁPRACA

    Newsletter dla konsumenta

    Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

    Komentarze