Polskie firmy mają problemy ze stałymi klientami

Stały klient to stałe źródło dochodu – to przekonanie towarzyszy wielu prowadzącym mikroprzedsiębiorstwa. I trudno się temu dziwić, dla wielu podmiotów według Krajowego Rejestru Długów stanowią oni 75% wszystkich kontrahentów. Czasem jednak takie podejście bywa problematyczne. W czasie pandemii okazało się, że wiele MŚP doświadczyło opóźnień w płatnościach właśnie ze strony stałych klientów.

Polskie firmy mają problemy ze stałymi klientami
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 10 maja 2021

Opóźnienia w płatnościach ze strony stałych klientów

Badanie „Płatności i finansowanie przedsiębiorstw w czasie pandemii” przygotowane przez Krajowy Rejestr Długów oraz firmę faktoringową NFG pokazuje, że blisko 2/3 firm dotknęły opóźnienia w płatnościach od stałych kontrahentów. Co więcej, tylko 5% firm mówi o „całkowitej rzetelności płatniczej” takich podmiotów.

PILNE! Od 15 maja brak obowiązku noszenia maseczek na świeżym powietrzuPILNE! Od 15 maja brak obowiązku noszenia maseczek na świeżym powietrzuMartyna Kowalska

Definicja stałego klienta

Każda firma ma swoje preferencje, według których traktuje jakiegoś kontrahenta jako stałego klienta. Niemniej, zdecydowana większość przedsiębiorców, którzy funkcjonują, opierając się na modelu B2B, posiada w swoim otoczeniu biznesowym podmioty, którym regularnie sprzedaje towary z odroczonym terminem płatności. W przypadku przedsiębiorstw usługowych często mówi się o ryczałcie, abonamencie czy umowie zawartej w dłuższym horyzoncie czasowym. Wśród pozytywów takiego rozwiązania wymienia się np. regularne wpływy w stałych odstępach czasowych np. raz w miesiącu.

Badanie KRD i firmy NFG pokazuje, że w wielu najmniejszych firmach tzw. stali klienci stanowią więcej niż ¾ wszystkich partnerów biznesowych. Udział ten zmniejsza się proporcjonalnie do rozmiaru firmy. To oznacza, że problemy z płatnościami stałego kontrahenta, mogą poważnie uderzyć w fundamenty wielu małych biznesów.

Dlaczego firmy często ograniczają się do stałych klientów?

Z jednej strony im większa baza klientów, tym większy komfort prowadzenia działalności gospodarczej. Problemy jednego, czy dwóch podmiotów nie uderzą wówczas w podstawy prowadzonego biznesu. Jak jednak wskazuje prezes KRD Adam Łącki, choć zdobywanie nowych klientów pomaga we wzroście firmy, wiąże się z kosztami.

Szacuje się, że zdobycie nowego klienta jest sześć do siedmiu razy droższe niż utrzymanie obecnego. Dlatego mikrofirmy rzadziej niż firmy małe i średnie, koncentrują się na pozyskiwaniu nowych kontraktów, a częściej na obsłudze obecnych. Według naszego badania, w przypadku mikrofirm, grono stałych klientów pozostających w obsłudze, to z reguły 6-10 podmiotów” – mówi Adam Łącki cytowany w raporcie KRD.

Pandemia a kondycja małych firm

Całkiem sporo firm opierających się na wieloletniej współpracy ze stałymi klientami, poważnie odczuło skutki pandemii. Nagle okazało się, że stały klient, który był gwarantem bezpieczeństwa finansowego, sam popadł w kłopoty finansowe co uderzyło w stabilność przedsiębiorstwa.

Według przytoczonego badania, około 68% przedsiębiorców MŚP przyznało, że ostatni rok upłynął dla nich pod znakiem problemów z terminowością płatności ze strony stałych kontrahentów. Zaledwie co dwudziesty (!) mikroprzedsiębiorca jest w dalszym ciągu całkowicie pewny rzetelności płatniczej swoich stałych partnerów biznesowych.

Jedna czwarta badanych firm przyznała, że wiele w tym względzie zmieniła pandemia. O ile przed 2020 rokiem opóźnienia sięgały maksymalnie 15 dni, o tyle wraz z pojawieniem się problemów z koronawirusem, wzrosły one nawet czterokrotnie do 60 dni.

System e-Toll coraz bliżej. Jest już strona internetowaSystem e-Toll coraz bliżej. Jest już strona internetowaMikołaj Frączak

Dlaczego przedsiębiorcy wstrzymują się z płatnościami?

Przytoczone badanie pokazuje jeszcze jeden pandemiczny trend, który polega na tym, że coraz więcej firm wstrzymuje płatności by… chronić się kosztem bezpieczeństwa swoich biznesowych partnerów. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że zdaniem ekspertów, rzetelność płatnicza w biznesie nie powróci szybko do stanu sprzed 2020 roku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: firma

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!