Profil Zaufany. Co to jest i kto z niego korzysta?

Coraz częściej chcemy korzystać z elektronicznego kontaktu z administracją – wynika z danych przedstawionych przez Kancelarię Premiera. Tylko w 2020 roku ponad 4 miliony Polaków zdecydowało się na założenie profilu zaufanego (PZ). Kancelaria Premiera mówi o rekordzie i dynamicznym wzroście zainteresowania e-usługami. Obecnie z tej formy autoryzacji korzysta 8,6 mln Polaków, czyli prawie tyle ile wynosi ludność Mazowsza i Wielkopolski razem wziętych.

Profil Zaufany. Co to jest i kto z niego korzysta?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 9 grudnia 2020

Co to jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany jest aktualnie warunkiem do tego, by korzystać z e-administracji. Pozwala na potwierdzenie swojej tożsamości. Dokładnie rzecz biorąc to zbiór danych o każdym z nas przypisany do numeru PESEL. Jak wyjaśniono na rządowej stronie poświęconej cyfryzacji, podobnie jak podczas wizyty w urzędzie musimy wylegitymować się dowodem osobistym, to w sieci rolę plastikowego dokumentu przejmuje właśnie Profil Zaufany.

Rekordowe zainteresowanie Profilem Zaufanym

Historia tego rozwiązania rozpoczęła się w 2011 roku, ale trzeba przyznać, że przez pierwsze pięć lat swojego istnienia profil nie zdobył zbytniej popularności. Do 2016 roku na jego założenie zdecydowało się około 400 tys. osób – co ciekawe, głównie urzędników. Dopiero później nastąpiło przyspieszenie. Tylko w 2020 roku (do 7 grudnia), o założenie profilu wystąpiło ponad 4 miliony Polaków – prawie połowa wszystkich użytkowników PZ (8.629.501 osób).

Wśród powodów sukcesów PZ można wymienić pandemię, jednak byłoby to spore uproszczenie. Już od stycznia do marca 2020 roku, czyli jeszcze przed pojawieniem się problemów związanych z koronawirusem, po swój profil zgłosiło się ponad 1,2 mln obywateli. W kolejnym kwartale było to prawie 1,4 mln.

Działalność gospodarcza bez wychodzenia z domu

Profil Zaufany daje możliwość np. założenia działalności gospodarczej bez wychodzenia z domu, złożenia zdalnie wniosku o dowód osobisty, zgłoszenia urodzenia dziecka, zameldowania się, wymeldowania, zgłoszenia zakupu lub sprzedaży samochodu, a także wnioskowania o odpis w Urzędzie Stanu Cywilnego. Wszystkie usługi związane z posiadaniem PZ można znaleźć na rządowym portalu www.gov.pl

Wzrost zainteresowania e-usługami

Listopad 2020 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej przyniósł pięciokrotny wzrost liczby wniosków online o odpisy aktów stanu cywilnego, czterokrotny w przypadku e-meldunku oraz narodzin dziecka. W tym czasie wysłano także trzy razy więcej pism ogólnych niż rok wcześniej. Dwukrotnie więcej osób wnioskowało o dowód osobisty – wynika z wyliczeń przedstawionych przez sekretarza stanu ds. cyfryzacji w KPRM Marka Zagórskiego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!