Proste sposoby na podniesienie kwalifikacji pracowników

Szkolenia to najpopularniejsza forma podnoszenia kwalifikacji wśród podległych pracowników. W dobie pandemii koronawirusa ich działalność przeszła w dużej części w świat wirtualny – webinaria, wideoprezenetacje, e-spotkania to codzienność dla wielu osób szukających dodatkowej wiedzy. To jednak nie wszystko – istnieje masa sposobów na podnoszenie kwalifikacji.

Proste sposoby na podniesienie kwalifikacji pracowników
  • Anna Malinowska
  • /
  • 4 września 2020

Prenumerata fachowych pism – czy to się opłaca?

Nie ma takiej branży, czy dziedziny działalności człowieka, która nie miałaby swoich fachowych pism. Rynek nie znosi próżni, a ewentualne braki dawno zostały uzupełnione. Jak wszędzie, również i tutaj, różnie bywa z jakością. Nie zmienia to jednak faktu, że prenumerata czasopism, w tym także cyfrowych, pozwala na ciągłą aktualizację posiadanej wiedzy i poczucie „bycia na czasie” z najnowszymi rozwiązaniami i trendami.

Oprócz czasopism mamy do czynienia z ogromną ilością wortali tematycznych obecnych w internecie. Część z nich coraz śmielej decyduje się na płatne subskrybcje, paywall lub chociażby rejestrację pozwalającą na stworzenie mailingowej listy, istotnej z punktu widzenia zarabiania na reklamie.

Warto rozmawiać z pracownikami o tej ofercie i dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat najlepszych tytułów, którym warto poświęcić czas.

Podcasty – niestety głównie w językach obcych

Najdynamiczniej rozwijającym się medium ostatnich lat są podcasty, czyli rodzaj „radia na żądanie”. To często obszerne, tematyczne audycje. W wersji anglojęzycznej znajdziemy programy audio dotykające przeróżnych dziedzin – od finansów, przez marketing po energetykę zawodową. Choć trzeba przyznać, że ich oferta, także po polsku jest coraz bogatsza (!) Ich zaletą jest fakt, że radio z definicji jest „medium towarzyszącym” a zatem, można go słuchać przy okazji wykonywania innych obowiązków. Nie jest to możliwe w przypadku form wideo np. filmów na youtube czy wideoszkoleń. Z pewnością słuchanie tematycznego podcastu jest ciekawszym rozwiązaniem niż zwykłej rozgłośni towarzyszącej pracownikom w biurze.

Wizyty studyjne – czy warto brać w nich udział?

Z powodu pandemii liczba organizowanych wizyt studyjnych wyraźnie spadła. Nie zmienia to faktu, że zgodnie z powiedzeniem — „podróże kształcą” są bardzo pożądaną formą poszerzania kwalifikacji i zdobywania wiedzy o rynku. Wyjazdy do zaprzyjaźnionych firm – np. kontrahentów, pozwalają lepiej zrozumieć rynek, a nawet szukać inspirujących rozwiązań, które można zastosować w macierzystym przedsiębiorstwie.

Nie tylko branżowe szkolenia są ważne

Z punktu widzenia firmy, przydatne mogą okazać się także szkolenia nazywane przez niektórych zajęciami „obok tematu”. Chodzi o kompetencje niekoniecznie dotykające tematyki samej branży. Może to być np. szkolenie z zakresu umiejętności miękkich jak „sztuka negocjacji”, „prowadzenie rozmów handlowych” czy… „kurs bezpiecznej jazdy” organizowany na torze wyścigowym przez wykwalifikowaną kadrę. Każde z nich nie tylko może uzupełnić branżową wiedzę ale także być dobrą okazją do działań integrujących zespół.

Warsztaty wewnątrz firmy – czy pracownicy chętnie dzielą się wiedzą?

Wiele firm w obliczu ograniczonego dostępu do szkoleń czy z uwagi na potrzebę ograniczenia kosztów, zaczęło wprowadzać programy szkoleń wewnętrznych, w których pracownicy różnych działów uczą się wzajemnie, bazując na swoim zawodowym doświadczeniu. Zarządzający dużymi firmami czasem nie zdają sobie sprawy, jak dużą skarbnicą wiedzy jest zespół fachowców mających za sobą różne drogi zawodowe. Szczególnie przydatne mogą być np. szkolenia z możliwości arkusza kalkulacyjnego Excel, umiejętności redagowania oficjalnych pism czy ofert, sztuki negocjacji czy podstaw analizy finansowej. Warto pomyśleć przy tym o jakimś budżecie – nie tylko na „ciastka i paluszki” ale także na gratyfikację prowadzących takie zajęcia. Z pewnością zmotywuje to do głębszego przygotowania oraz zachęci innych do dzielenia się wiedzą.  

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!