Reklamacja zgubionej przesyłki pocztowej

Wysyłając przesyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej zawieramy umowę o świadczenie usług. Jeśli nie będzie należycie wykonana, można domagać się odszkodowania.

Reklamacja zgubionej przesyłki pocztowej
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 5 kwietnia 2019

Poczta Polska to operator publiczny wyznaczony. Oznacza to, że ma świadczyć usługi pocztowe powszechne, nawet wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia byłoby to nieopłacalne. Po prostu ma zapewnić dostęp do usług pocztowych wszystkim obywatelom. 

Poczta Polska wysyła więc listy i paczki. Formalnie nadanie przesyłki oznacza zawarcie umowy o świadczenie usług. W momencie przekazania przesyłki operatorowi (Poczcie Polskiej) pełną odpowiedzialność za dostarczenie przesyłki ponosi właśnie operator. 

Nowy cennik Poczty Polskiej. Zobacz, za co zapłacisz więcej

Oczywiście prawo zakłada istnienie kilku wyjątków. Poczta Polska nie będzie odpowiadać za zgubienie lub niedostarczenie w odpowiedniej formie przesyłki, jeśli wystąpiła siła wyższa, nadawca naruszył przepisy regulaminu usług pocztowych (czyli np. wysłał towar, którego wysyłać nie można), a także jeśli przesłana rzecz jest szczególnie podatna na uszkodzenia, bo jest wadliwa albo ma już takie naturalne właściwości. Jeśli więc będziemy wysyłać produkt bardzo łatwo psujący się, to reklamacja może nie być uwzględniona.

Poczta zgubiła przesyłka. Co zrobić?

Jeśli przesyłka nie dotrze do adresata oznacza to, że usługa pocztowa nie została zrealizowana. W związku z tym można żądać odszkodowania. W takiej sytuacji trzeba zareklamować taką usługę. Zwykle reklamację składa nadawca, chyba że zrzeknie się tego prawa na rzecz adresata. 

Jak otrzymać zniżkę na abonament RTV w 2019 r. 

Jak złożyć reklamację?

Reklamacja może być przygotowana na piśmie, ustnie do protokołu sporządzanego przez pracownika operatora, a także za pomocą maila lub formularza dostępnego na stronie danego operatora (o ile operator zaproponował taką możliwość).

W reklamacji należy podać:

  • własne imię, nazwisko, adres, datę sporządzenia reklamacji
  • przedmiot reklamacji
  • datę i miejsce nadania przesyłki
  • numer przesyłki
  • okoliczności uzasadniające reklamację (np. zaginięcie, całkowite uszkodzenie)
  • wysokość żądanego odszkodowania
  • podpis

Zmiana w doręczeniach. Przesyłka z Anglii traktowana jak krajowa

Jeśli o którejś z tych rzeczy zapomnieliśmy, operator wezwie do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie ich w tym terminie spowoduje, że reklamacja nie zostanie rozpoznana.

Kiedy należy złożyć reklamację przesyłki?

W sytuacji utraty przesyłki pocztowej reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania. Należy jednak pamiętać, że trzeba tego dokonać przed upływem 12 miesięcy, gdyż po tym czasie roszczenia się przedawniają. Bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu na czas wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.

Inne terminy obowiązują w przypadku świadczenia usługi w obrocie zagranicznym, ponieważ operator pocztowy ma 3 miesiące na wypłatę odszkodowania lub poinformowanie, że nie uznał reklamacji.

Jakie odszkodowanie?

Wysokość odszkodowania zależy od rodzaju usługi, w ramach której przesyłka została nadana. I tak:  

  • Za zaginięcie lub zniszczenie przesyłki poleconej przysługuje odszkodowanie w kwocie wynoszącej maksymalnie 50-krotność opłaty pobranej przez Pocztę Polską od nadawcy.
  • Za zaginięcie paczki pocztowej lub jej uszkodzenie przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez reklamującego, nie wyższej jednak niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie.
  • Za uszkodzenie lub zaginięcie przesyłki z podaną wartością, wysokość odszkodowania nie może przekraczać zadeklarowanej wartości.
  • W sytuacji niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

W przypadku cennych przedmiotów, warto skorzystać z możliwości zadeklarowania wartości przesyłki. Taka usługa wiąże się z większymi kosztami, ale gwarantuje odszkodowanie w wysokości przez nas wskazanej.

Innym sposobem ochrony jest ubezpieczenie przesyłki.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!