Gwarancja – ile czasu na zrealizowanie świadczenia?

Jeśli producent zdecyduje się udzielić gwarancji, to warunki jej realizacji, a także terminy powinien określić w dokumencie gwarancyjnym. Gdy takich informacji nie ma, bazujemy na zapisach Kodeksu cywilnego.

Gwarancja – ile czasu na zrealizowanie świadczenia?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 8 kwietnia 2019

Gwarancja nie jest obowiązkowa. Jeśli jednak producent towaru zdecyduje się jej udzielić, to w razie jakichkolwiek kłopotów, konsument ma prawo skorzystać z możliwości naprawy lub wymiany produktu na nowy.

>>> Sprawdź także: Gwarancja a rękojmia. Jakie są różnice?

Gwarancją objętych jest coraz więcej produktów. Najczęściej okres gwarancji wynosi 24 miesiące. Jest to jednocześnie minimum określone przez prawo. Jeśli producent zechce udzielić gwarancji na dłuższy czas, może to zrobić. Możliwość wydłużania gwarancji, a także jej zakres mogą być kształtowane zupełnie dowolnie. 

Jeśli już kupimy towar „na gwarancji”, to na własny koszt musimy dostarczyć go do producenta. Najczęściej odbywa się to w ten sposób, że po prostu odnosimy produkt do sklepu, w którym został zakupiony. W przypadku zakupu internetowego, konieczne będzie wysłanie produktu. Możemy wtedy domagać się zwrotu kosztów przesyłki, ale tylko do kwoty „najtańszej przesyłki analogicznego produktu”.

>>> Sprawdź także: Zgubiona gwarancja. Co robić?

Ile czasu na realizację gwarancji?

A ile czasu gwarant ma na ustosunkowanie się do sprawy i jej załatwienie, czyli wymianę lub naprawę? Przez lata Kodeks cywilny zakładał, że powinien to zrobić, ale bez dokładnego określenia kiedy. Aktualne zapisy art. 540 Kodeksu cywilnego zakładają, że "Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji".

>>> Sprawdź także: Co to jest gwarancja rozruchowa?

Często sam dokument gwarancyjny określa, do kiedy powinno się wykonać obowiązek gwarancyjny. Jeśli jednak takiego zapisu w gwarancji nie ma, można uznać, że powinna ona być zrealizowana niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14-dniowym, liczonym od momentu, kiedy uszkodzony towar wpłynął do gwaranta. 

Niedotrzymanie terminu naprawy gwarancyjnej — sankcje

Trzeba zwrócić jednak uwagę na to, że jeśli gwarant nie dotrzyma wskazanego terminu, nie za bardzo mamy możliwość ukarania go za to. Nie ma bowiem żadnych sankcji prawnych za niedopełnienie obowiązku terminowego wypełnienia gwarancji. Nie oznacza to jednak, że konsument jest całkowicie bezbronny. Jak w większości tego typu sytuacji można domagać się odszkodowania. Zwykle jednak taka sprawa będzie rozpatrywana przez sąd, a to oznacza, że może sporo kosztować i długo trwać. 

>>> Sprawdź także: Jak powinien wyglądać dokument gwarancyjny?

Na koniec dobrze jest zdać sobie sprawę, że obowiązkiem gwaranta jest też dostarczenie naprawianej rzeczy (lub przekazanie nowej) do miejsca, w którym ją wydano udzielając gwarancji (czyli np. do sklepu). Jeśli po drodze produkt zniszczy się albo uszkodzi, to pełną odpowiedzialność wciąż ponosi za to gwarant. Oczywiście obowiązek dostarczenia rzeczy w odpowiednie miejsce nie istnieje, jeśli wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!