Rośnie zadłużenie firm transportowych

Łączne zadłużenie firm transportowych to już 1,2 mld złotych – raportuje Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej. W czasie pandemii wartość ta wzrosła aż o 27%. Zaskakująco szybko rośnie liczba tego typu podmiotów z problemami finansowymi.

Rośnie zadłużenie firm transportowych
  • Michał Górecki
  • /
  • 25 stycznia 2022

Zadłużenie firm transportowych niepokojąco rośnie

Wzrost zadłużenia firm transportowych o 27% może niepokoić branżę. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że liczba przedsiębiorstw, które mają długi, powiększyła się aż o 925 podmiotów do 23,5 tysięcy – wylicza KRD. 

Zgodnie z danymi Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, nad Wisłą w branży działa 125 tysięcy firm transportowych. Pracę w nich znajduje aż 750 tysięcy osób. 

Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadza kontrole dronamiInspekcja Transportu Drogowego przeprowadza kontrole dronamiMikołaj Frączak

Z czego wynikają problemy branży transportowej?

Z każdym rokiem rośnie liczba przewozów. Zarówno tych realizowanych w kraju, jak i poza jego granice. Co zatem hamuje polski transport i popycha go w stronę problemów finansowych? Eksperci wymieniają niską rentowność, coraz bardziej restrykcyjne przepisy, a także bardzo wysokie koszty pracownicze Dodatkowo równowagę finansową zaburza coraz większa konkurencja na rynku pracy, coraz wyższe koszty prowadzenia takiej działalności oraz wysokie opłaty drogowe. Wspólnym mianownikiem problemów w transporcie są odległe terminy płatności, które w branży uznawane są za normę. To wszystko razem wzięte sprawia, że kolejne firmy zajmujące się transportem popadają w coraz większe długi. 

Różne oblicza polskiego transportu

Opisując problemy branży transportowej, trzeba być precyzyjnym. O ile w czasie pandemii najbardziej straciły firmy zajmujące się przewozem pasażerskim, o tyle niezły czas zanotowali przewoźnicy towarów. Szczególnie firmy świadczące usługi dla branży e-commerce. 

Transport musi przygotować się jednak na kolejne wyzwania. Już w lutym br. wchodzi w życie druga część tzw. Pakietu Mobilności oraz zrewidowana dyrektywa o pracownikach delegowanych. Eksperci zwracają uwagę na wymuszony przez prawo wzrost wynagrodzeń dla kierowców oraz uwzględnienie ograniczeń w wykonywaniu kabotażu. W tym wypadku, z większymi problemami muszą się liczyć mali przewoźnicy, którzy już teraz zgłaszają swoje obawy o przyszłość.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!