Rząd chce opodatkować reklamy w mediach. Pieniądze pójdą na zdrowie i zabytki

Wprowadzenie składek od reklamy w internecie oraz mediach tradycyjnych zakłada wpisany właśnie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projekt ustawy. Rząd chce opodatkować reklamy w mediach, by zdobyć dodatkowe środki na walkę z COVID-19 i ochronę zabytków. O co chodzi w najnowszym pomyśle władzy?

Rząd chce opodatkować reklamy w mediach. Pieniądze pójdą na zdrowie i zabytki
  • Anna Malinowska
  • /
  • 3 lutego 2021

Co to jest składka od reklamy?

Składka od reklamy ma znaleźć się w projekcie Ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Plany przewidują pozyskanie dodatkowych pieniędzy, które mają posłużyć „zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19. Ich źródłem będą składki od reklamy w Internecie oraz mediów tradycyjnych” - czytamy na stronie resortu finansów.

Pieniądze mają trafić m.in. do NFZ, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz służyć stworzeniu zupełnie nowego funduszu wspierającego szeroko rozumianą kulturę, oraz projekty cyfrowe.

Składka od reklamy w Europie

Rząd informując o swoich planach, powołuje się na podobne rozwiązania działające w państwach OECD oraz Unii Europejskiej. Wymienia tu m.in. Francję, Austrię, Grecję oraz Węgry. W pierwszym z wymienionych krajów opodatkowana jest emisja i transmisja reklam w radiu i telewizji. W Austrii natomiast od 2000 roku trzeba płacić podatki za reklamy w radiu, telewizji, prasie oraz na plakatach. Poza Europą tego typu rozwiązania funkcjonują np. w Malezji oraz Indiach. Jak zapowiada rząd, składki wprowadzone w naszym kraju będą zbliżone do tych, jakie obowiązują w naszym regionie Europy tj. w Czechach oraz na Węgrzech.

Różne stawki opłaty za reklamy

Projekt zakłada różne stawki podatku reklamowego. Wiadomo, że wyższą składką zostaną obarczone emisje reklam produktów obciążających zdrowie np. napojów słodzonych.

Składka od reklamy – ile wyniesie?

W całej Europie od pewnego czasu trwa dyskusja dotycząca opodatkowania gospodarki cyfrowej tzw. Digital Economy Tax. Część krajów już wprowadziła takie rozwiązania lub jest bliska implementacji takich przepisów. Chodzi o objęcie daninami nie tylko reklamy konwencjonalnej, ale również tej emitowanej w kanałach internetowych. Jak informuje rząd — „w podobnym kierunku pójdzie Polska. Stawka składki od reklamy internetowej wyniesie 5%. Jej zakresem objęci zostaną „giganci cyfrowi”, których globalne przychody sięgają 750 mln euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce 5 mln euro” - czytamy w komunikacie dostępnym na stronach resortu finansów.

Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów

Projekt ustawy przewiduje utworzenie zupełnie nowego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z planami pieniądze zostaną spożytkowane na kreację i produkcję nowoczesnych projektów medialnych, w tym budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych (m.in. audycji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych); realizację projektów służących analizie treści pojawiających się w mediach, w szczególności cyfrowych; promowanie dziedzictwa narodowego, dorobku kulturalnego i sportowego; wspieranie badań na temat mediów; podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat zagrożeń w mediach cyfrowych, a także wspieranie rozwoju radiofonii i kinematografii” — napisano w rządowym komunikacie.

Jak zaznacza MF, część wpływów ze składek wróci do mediów, które podejmą się ważnych społecznie działań np. w cyberprzestrzeni.

Jakie wpływy ze składek od reklam?

Twórcy projektu szacują, że wprowadzenie składki od reklam może wygenerować w 2022 roku około 800 mln złotych. W konsultacjach dotyczących projektu mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane podmioty. Szczegóły na ten temat można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/media-pomoga-w-zwalczaniu-skutkow-covid-19-przepisy-o-skladce-reklamowej-w-prekonsultacjach

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!