Studencie, sprawdź legitymację. Posypią się kary!
Jeszcze tylko do 14 października 2021 r. studenci i doktoranci mogą w czasie podróży koleją posługiwać się legitymacją, której ostatnie potwierdzenie ważności pochodzi z semestru zimowego 2019/2020. Właśnie tracą moc wyjątkowe przepisy, jakie MEiN wprowadził na czas pandemii!
- Martyna Kowalska
- /
- 12 października 2021
Koniec taryfy ulgowej. Trzeba uaktualnić legitymację!
Jeśli ktoś zwlekał z tym do ostatniej chwili, pewnie będzie musiał odstać swoje w kolejce do dziekanatu. 14 października 2021 r. jest ostatnim dniem, w którym obowiązują pandemiczne przepisy, które utrzymują ważność legitymacji podbitych w czasie semestru zimowego 2019/2020.
Po tym dniu ulga studencka w transporcie zbiorowym będzie dotyczyła wyłącznie tych, którzy na legitymacji mają aktualny hologram! Tylko w ten sposób można potwierdzić status studenta lub doktoranta.
Ile pieniędzy miesięcznie wydają studenci?Mikołaj Frączak
Ułatwienia dla studentów w czasie pandemii
15 sierpnia 2021 roku w życie weszło nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki. Uchyla ono czasowe ograniczenia funkcjonowania podmiotów systemu szkolnictwa wyższego w związku z trwającą epidemią koronawirusa.
Rozporządzenie to wiąże się z koniecznością uzyskania „fizycznej” prolongaty legitymacji na kolejne semestry trwającego roku akademickiego.
Nie zdążyłem przedłużyć legitymacji – co teraz?
Jak wyjaśnia w komunikacie Urząd Transportu Kolejowego „podróżny bez ważnej legitymacji nie będzie mógł korzystać z ulgi ustawowej. Podczas kontroli biletów przewoźnik ma prawo do naliczenia mu opłaty dodatkowej w wysokości 40-krotności ceny najtańszego biletu normalnego. W takiej sytuacji można ubiegać się o zwrot dodatkowo poniesionych kosztów lub umorzenie wezwania do zapłaty na zasadach wynikających z prawa przewozowego. Oznacza to, że w terminie 7 dni od daty przejazdu trzeba udokumentować przewoźnikowi, na drodze pisemnej reklamacji, uprawnienie do ulgowego przejazdu”.
Reklamacja z kopią legitymacji
Urząd Transportu Kolejowego zwraca uwagę, że do tego typu reklamacji (wliczając w to odwołanie od wezwania do zapłaty), należy załączyć kopię ważnej legitymacji. Kopia musi być potwierdzona za zgodność z oryginałem. Dodatkowo, konieczny będzie dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej, kopia biletu, a także numer wezwania do zapłaty.
W takim wypadku, o potwierdzenie zgodności dokumentu z oryginałem można poprosić w kasie biletowej danego przewoźnika. Innym rozwiązaniem jest wizyta w kancelarii notarialnej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.