Czy zima znów zaskoczy drogowców? Pełna mobilizacja na drogach krajowych

Choć do kalendarzowej zimy jeszcze sporo czasu, drogowcy już przygotowują się do sezonu. Jak wiadomo, czasem śnieżna aura i gołoledź potrafią zaskoczyć jeszcze w październiku. Jak do akcji „zima” przygotowana jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)?

Czy zima znów zaskoczy drogowców? Pełna mobilizacja na drogach krajowych
  • Michał Górecki
  • /
  • 15 października 2021

Akcja „zima” na drogach krajowych

Jak informuje GDDKiA w trakcie sezonu zimowego ze śliskością i zalegającym śniegiem na drogach krajowych będzie pracowało kilka tysięcy osób. W gotowości już czeka około 2,5 tys. specjalistycznych pojazdów, w tym pługi, pługosolarki oraz pługi wirnikowe. Infrastruktura zarządcy najważniejszych dróg w Polsce obejmuje także 292 magazyny soli – wynika za wyliczeń dyrekcji.

GDDKiA: Rusza serwis internetowy dla kierowcówGDDKiA: Rusza serwis internetowy dla kierowcówMichał Górecki


Kilkanaście tysięcy kilometrów dróg do odśnieżenia

Zgodnie z aktualną siecią dróg krajowych i autostrad, GDDKiA utrzymuje przeszło 17,8 tys. km tras. Wliczając w statystyki drogi serwisowe, daje to przeszło 21 tys. km, czyli więcej niż wynosi połowa długości ziemskiego równika. 

Jak informuje GDDKiA Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone sąw trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci”.

Ile soli drogowej potrzeba na akcję „zima”?

Według prognoz GDDKiA w zbliżającym się sezonie zimowym, może zostać zużytych nawet pół miliona ton soli drogowej, 3,4 tys ton chlorku wapnia oraz 31 tys. ton materiałów uszorstniających. 

Biorąc pod uwagę pierwszy parametr, można się spodziewać, że GDDKiA szykuje się na „srogą” zimę. Prognozowana ilość soli drogowej (500 tys. ton) jest analogiczna do zużycia z poprzedniego sezonu. O tym, że zimy bywają różne świadczy chociażby poniższe zestawienie zużycia soli drogowej w ostatnich latach. Pod tym względem na największe oszczędności pozwoliła zima w sezonie 2019/2020. Niestety, rok później aura była dużo bardziej wymagająca. Podajemy statystyki za GDDKiA:

    Sezon 2015/2016: 251 667 t

    Sezon 2016/2017: 373 249 t

    Sezon 2017/2018: 326 412 t

    Sezon 2018/2019: 376 211 t

    Sezon 2019/2020: 153 506 t

    Sezon 2020/2021: 496 643 t

Standardy utrzymania dróg krajowych

Nie każda trasa będzie traktowana przez drogowców w taki sam sposób. Mapy w sieci dróg krajowych podzielone są na standardy odśnieżania. A to oznacza, że nie wszędzie utrzymanie dróg będzie traktowane z taką samą intensywnością i zaangażowaniem. Szczegóły w tym zakresie są opisane w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!