Telefony i abonament – rośnie zadłużenie Polaków

Rośnie zadłużenie za telefony i abonament. Przeciętny Polak oraz polska firma winni są z tego tytułu telekomom 3,9 tys. złotych. To o 330 złotych więcej niż rok temu. Łączne długi względem firm telekomunikacyjnych nad Wisłą sięgają 1,32 mld złotych – informuje Krajowy Rejestr Długów.

Telefony i abonament – rośnie zadłużenie Polaków
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 7 czerwca 2021

Problemy ze spłatą rat za telefon


Pod tym względem rekordowy był lipiec 2020 roku. Wówczas łączna suma długów Polaków wobec telekomów przekroczyła barierę 1,5 mld złotych. Teraz jest nieco lepiej, ale wciąż kwota powala z nóg i wynosi 1,32 mld złotych. Rozkładając te należności na części, okazuje się, że aż 945 mln złotych to długi konsumentów. Pozostała część to niespłacone zobowiązania firm. Aktualnie w zestawieniu Krajowego Rejestru Długów znajduje się 340 tys. dłużników zalegających telekomom.


Według Jakuba Kosteckiego, prezesa firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso – „konsumenci bardzo lekceważąco podchodzą do spłaty tego typu zobowiązań. To dla nich ostatni punkt na liście comiesięcznych rachunków, co wynika z rosnących kosztów utrzymania” – zauważa. Ekspert twierdzi, że klienci są skłonni płacić wyłącznie wtedy, kiedy operator zdecyduje się odłączyć im możliwość wykonywania połączeń. 

Gdzie w Polsce można korzystać z technologii 5G? (Czerwiec 2021)Gdzie w Polsce można korzystać z technologii 5G? (Czerwiec 2021)Anna Malinowska


Operator zawiesił usługi telefoniczne – co robić?


W takiej sytuacji nie ma innego wyjścia. Trzeba zapłacić zaległość i czekać na odblokowanie usług przez operatora. Dzieje się to zwykle zaraz po zaksięgowaniu wpłaty na konto firmy telekomunikacyjnej.


Jak napisano w raporcie Krajowego Rejestru Długów, „kiedy dzwoni negocjator z firmy windykacyjnej, klienci nierzadko tłumaczą, że 30-40 złotych to dla operatora komórkowego żadna kwota, więc jeśli jedna osoba nie zapłaci, nic się nie stanie”. Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, na często pomijany w przemyśleniach abonentów efekt skali, który w przypadku masowych usług łącznie daje potężne sumy. Wystarczy pomnożyć te kilkadziesiąt złotych przez tysiące nieterminowych klientów, by zrozumieć determinację telekomów. 


Brak wpłat za abonament telefoniczny


KRD zwraca uwagę na nieodpowiedzialną postawę wielu młodych ludzi, którzy sięgają po telefon z najwyższej półki, mimo że na dobrą sprawę nie stać ich na drogi sprzęt. Abonament ze smartfonem na raty jest kuszącą ofertą, jednak finał często jest taki, że klient po pewnym czasie nie spłaca zobowiązań. Tu tłumaczenie klientów bywa mocno abstrakcyjne. 


Młode osoby, które nie płacą za abonament, czy rat za sprzęt, tłumaczą się obecną sytuacją w kraju lub tym, że nie mogą podjąć pracy” – mówi Jakub Kostecki. Co ciekawe, taka refleksja nie towarzyszy im przed zawarciem umowy. Osoby starsze z kolei tłumaczą, że zakupili telefon dla innego członka rodziny np. dorosłego dziecka lub wnuka i… „nie czują się zobowiązani do spłaty, gdyż nie kupli go dla siebie” – komentuje ekspert. Z podobnymi wymówkami od lat spotykają się firmy telekomunikacyjne, oraz działający na ich rzecz windykatorzy.

Nieterminowe opłacanie rachunków a zdolność kredytowa


Nierzetelni konsumenci nie zdają sobie sprawy, że operator, tak samo jak każdy wierzyciel, ma prawo wpisać dłużnika np. do Krajowego Rejestru Długów po 30 dniach od upływu terminu płatności faktury, pod warunkiem, że łączna kwota zobowiązania przekracza sumę 200 złotych. 


W ten sposób, przez taką pozornie niewielką kwotę, można stracić zdolność kredytową. Możliwość uzyskania kredytu lub zakupu ratalnego odblokowana zostanie dopiero po całkowitej spłacie zadłużenia. 

Rekordowe zadłużenie wobec firmy telekomunikacyjnej


Spory problem z tym zadaniem może mieć firma z województwa pomorskiego, która figuruje na szczycie rankingu największych dłużników względem firm telekomunikacyjnych. Aktualnie stan jej przeterminowanych należności to… 14,4 mln złotych. 




Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!