Tymczasowy profil zaufany dla seniorów

Proces zapisu na szczepienia COVID-19 pokazał, że potrzebne jest stworzenie łatwej metody cyfrowego potwierdzania tożsamości w internecie dla seniorów. Takim rozwiązaniem może być „tymczasowy profil zaufany dla seniorów 80+” Jak go założyć? Podpowiadamy.

Tymczasowy profil zaufany dla seniorów
  • Anna Malinowska
  • /
  • 19 stycznia 2021

Profil zaufany dla seniora

Tymczasowy profil zaufany dla seniora jest usługą przeznaczoną dla osób, które ukończyły 80. rok życia. Jak zapowiada minister Marek Zagórski, odpowiedzialny w KPRM za kwestie związane z cyfryzacją — „Przez siedem dni w tygodniu grupa specjalnie przeszkolonych urzędników będzie się zajmować wyłącznie obsługą osób w starszym wieku”

Ta usługa powstała specjalnie na czas pandemii. Posiadacz tymczasowego profilu zaufanego może nie tylko zapisać się na szczepienia, ale również załatwić wiele różnych spraw urzędowych przez internet.

Jak działa profil zaufany dla seniorów?

Ważność tymczasowego profilu zaufanego trwa trzy miesiące od dnia jego potwierdzenia. Jego główną zaletą jest to, że mogą go założyć osoby nieposiadające konta w banku. Jego użytkownicy nie muszą także odwiedzić punktu potwierdzającego. Spotkanie z urzędnikiem, który zweryfikuje tożsamość użytkownika profilu odbywa się w internecie

Jak założyć profil zaufany dla seniorów?

Pierwszym krokiem są odwiedziny strony www.gov.pl. Należy na niej wejść w usługę „Załóż profil zaufany” i dalej kliknąć specjalny przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. Można zrobić to na skróty, klikając w naszym tekście TUTAJ. Pierwsze pytanie, jakie otrzymamy od systemu, dotyczy naszego wieku, czyli czy ukończyliśmy już 80 lat. Odpowiedź twierdząca otwiera specjalną ścieżkę łatwiejszego generowania profilu zaufanego. Jedynym warunkiem jest posiadanie ważnego, polskiego dowodu osobistego.

Potwierdzenie tożsamości seniora odbywa się za pośrednictwem wideorozmowy. Aby było to możliwe, potrzebny jest dostęp do internetu oraz urządzenie z kamerą lub mikrofonem. Może być to smartfon, tablet, komputer. Urzędnicy zalecają, by osoby mniej biegłe w surfowaniu po internecie skorzystały z pomocy osoby, która na co dzień korzysta z tego typu łączności. Może być to dziecko lub wnuk, którzy udzielą wsparcia przy przygotowaniu spotkania wideo.

COVID-19: Ilu nauczycielom wykonano testy? Ile pozytywnych?COVID-19: Ilu nauczycielom wykonano testy? Ile pozytywnych? Anna Malinowska

Proces zakładania tymczasowego profilu zaufanego

Jak zapewniają urzędnicy zakładanie profilu zaufanego trwa kilka minut. Po wejściu na wyżej wspomnianą stronę wybieramy datę oraz godzinę wirtualnej rozmowy z urzędnikiem. Następnie ustalamy i wpisujemy swoją nazwę oraz hasło umożliwiające logowanie w profilu zaufanym. To ważne, by nikt inny nie skorzystał z naszego profilu, dlatego nikomu nie należy jego udostępniać. Jak czytamy w oficjalnej instrukcji „W nazwie użytkownika możesz wpisać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (-). Nie wpisuj polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych, w tym kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.Ustalając hasło pamiętaj, że musi mieć minimum 8 znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę, jedną cyfrę lub jeden znak specjalny”.

Kolejnym krokiem jest wpisanie danych osobowych – imiona, nazwisko i PESEL. Należy podać także adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego. Potem należy przeczytać informację na temat przetwarzania danych osobowych oraz potwierdzić zapoznanie się z nią. Po kliknięciu napisu „Dalej” zobaczymy podsumowanie wniosku, które również należy dokładnie przeczytać. Jeśli pojawią się błędy, trzeba nacisnąć „Wstecz”, by poprawić ewentualne niezgodności. Jeśli nie ma błędów, klikamy „Dalej”.

Ostanim krokiem jest podanie numeru telefonu komórkowego, na który SMS-em przesłany zostanie kod potrzebny do potwierdzenia wniosku. W miejscu „numer nadawcy”, zobaczymy w telefonie „PZePUAP”. Po wpisaniu kodu na stronie zrobiliśmy już wszystko i czekamy na rozmowę z urzędnikiem.

Tymczasowy profil zaufany – wideorozmowa

Termin wideorozmowy, można ustalić w każdy dzień tygodnia między godziną 8:00 a 20:00. W przypadku osób 80+ obsługujący urzędnik ma zarezerwowane pół godziny. To wystarczy, by na spokojnie potwierdzić potrzebne dane.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!