Ukraińskie dzieci w polskich szkołach. Jakie zasady przyjmowania?

Minister Edukacji i Nauki przekazał do dyrektorów szkół oraz organów prowadzących informację, na jakich zasadach cudzoziemcy mogą zostać przyjęci do polskich szkół. Ma to związek z aktualną sytuacją na Ukrainie, oraz napływem uchodźców, którzy uciekają do Polski przed agresją Rosji na ich kraj.

Ukraińskie dzieci w polskich szkołach. Jakie zasady przyjmowania?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 28 lutego 2022

Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach

Zgodnie z polskim prawem dzieci z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i nauki tj. między 7. a 18. rokiem życia są przyjmowane do szkół publicznych. Muszą zostać także objęte opieką oraz nauczaniem na warunkach, jakie dotyczą obywateli RP. 

Dziecko z Ukrainy może być przyjęte do szkoły w ciągu całego roku szkolnego. Ustalenie, do której klasy ma uczęszczać zależy od sumy ukończonych lat nauki szkolnej w swojej ojczyźnie. 

W tym zakresie nie ma dobrowolności. Zasady przyjęcia dzieci do szkół, które przybywają do Polski z zagranicy są uregulowane na poziomie ustawowym. Podstawa prawna pobytu takich uczniów w naszym kraju nie ma tutaj żadnego znaczenia.

Co to jest azyl? Kto może na niego liczyć?Co to jest azyl? Kto może na niego liczyć?Michał Górecki

Nauka uczniów przybywających z zagranicy

Wśród dzieci, które przybywają obecnie do Polski z ogarniętej wojną Ukrainie, zdecydowana większość może nie posługiwać się językiem polskim w takim stopniu, by bez problemu dać sobie radę w szkole. W takiej sytuacji mogą one brać udział w dodatkowych zajęciach z języka polskiego, realizować naukę w tzw. oddziale przygotowawczym, lub korzystać z pomocy osoby, która włada językiem ojczystym dziecka i może pracować jako pomoc nauczyciela.

Prawo przewiduje także korzystanie z dodatkowych zajęć wyrównawczych. 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci z Ukrainy

Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki, uczniowie pochodzący z zagranicy mogą być objęci wsparciem psychologiczno-pedagogicznym w związku z doświadczeniem migracyjnym. „Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia” – informuje MEiN. Organizacja takiej pomocy leży w gestii dyrektora szkoły. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!