Ukraińskie dzieci w polskich szkołach. Jakie zasady przyjmowania?
Minister Edukacji i Nauki przekazał do dyrektorów szkół oraz organów prowadzących informację, na jakich zasadach cudzoziemcy mogą zostać przyjęci do polskich szkół. Ma to związek z aktualną sytuacją na Ukrainie, oraz napływem uchodźców, którzy uciekają do Polski przed agresją Rosji na ich kraj.
- Martyna Kowalska
- /
- 28 lutego 2022
Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach
Zgodnie z polskim prawem dzieci z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego i nauki tj. między 7. a 18. rokiem życia są przyjmowane do szkół publicznych. Muszą zostać także objęte opieką oraz nauczaniem na warunkach, jakie dotyczą obywateli RP.
Dziecko z Ukrainy może być przyjęte do szkoły w ciągu całego roku szkolnego. Ustalenie, do której klasy ma uczęszczać zależy od sumy ukończonych lat nauki szkolnej w swojej ojczyźnie.
W tym zakresie nie ma dobrowolności. Zasady przyjęcia dzieci do szkół, które przybywają do Polski z zagranicy są uregulowane na poziomie ustawowym. Podstawa prawna pobytu takich uczniów w naszym kraju nie ma tutaj żadnego znaczenia.
Co to jest azyl? Kto może na niego liczyć?Michał Górecki
Nauka uczniów przybywających z zagranicy
Wśród dzieci, które przybywają obecnie do Polski z ogarniętej wojną Ukrainie, zdecydowana większość może nie posługiwać się językiem polskim w takim stopniu, by bez problemu dać sobie radę w szkole. W takiej sytuacji mogą one brać udział w dodatkowych zajęciach z języka polskiego, realizować naukę w tzw. oddziale przygotowawczym, lub korzystać z pomocy osoby, która włada językiem ojczystym dziecka i może pracować jako pomoc nauczyciela.
Prawo przewiduje także korzystanie z dodatkowych zajęć wyrównawczych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci z Ukrainy
Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki, uczniowie pochodzący z zagranicy mogą być objęci wsparciem psychologiczno-pedagogicznym w związku z doświadczeniem migracyjnym. „Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia” – informuje MEiN. Organizacja takiej pomocy leży w gestii dyrektora szkoły.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.