Własność intelektualna w firmie – jak ją chronić?

Komputery, meble, pojazdy firmowe, maszyny i urządzenia to namacalna własność firmy. Nikt nie ma wątpliwości, że pracownik wynoszący z zakładu surowce, narzędzia czy inne przedmioty należące do przedsiębiorstwa jest złodziejem. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że własnością firmy są także pomysły, nazwy towarowe, logotyp, produkty oraz unikalny sposób ich wykonania – słowem „własność intelektualna”. Ona również podlega prawnej ochronie. Trzeba jednak o to zadbać!

Własność intelektualna w firmie – jak ją chronić?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 6 lipca 2020

Jakie prawo chroni własność intelektualną?

Własność intelektualna, choć nienamacalna, jest konkretnym walorem znajdującym się w rękach przedsiębiorstwa. Często jej powstanie wiązało się z latami studiów, doświadczeń, inwestycji w kapitał ludzki oraz uporem, dzięki któremu (czasem metodą prób i błędów) udało opracować się coś, co wyróżnia firmę od konkurencji. Podobno, formułę słynnego środka WD-40 udało się opracować dopiero za czterdziestym podejściem, stąd właśnie ta liczba znalazła się w jego nazwie handlowej. Dziś skład tego cenionego wynalazku jest pilnie strzeżoną tajemnicą. Nie dziwi więc fakt, że tego typu własność musi podlegać ochronie, aby nie dopuścić do bezczelnego kopiowania mozolnie wypracowanych rozwiązań.

W polskim systemie prawnym istnieją przepisy, które dotyczą szeroko rozumianej ochronie własności intelektualnej. Co do zasady możemy wyszczególnić dwa rodzaje – prawa własności przemysłowej oraz prawa autorskie i prawa pokrewne.

Prawa własności przemysłowej

Historia postępu technologicznego pełna jest wyścigów o palmę pierwszeństwa i późniejszych sporów patentowych. Można dla przykładu wyróżnić burzliwe relacje Thomasa Edisona i Nikoli Tesli czy toczące się dekady później sądowe batalie między amerykańską firmą Apple a południowokoreańskim Samsungiem, które były swoistą próbą sił u progu wielkiej smartfonowej rewolucji. Zgodnie z zasadą innowacji „na początku jest pomysł” uznanie autorstwa danego rozwiązania czasem jest ważniejsze niż jego skomercjalizowanie i wprowadzenie na rynek.

Prawa własności przemysłowej chronią nie tylko wynalazki, ale także wzory użytkowe i przemysłowe czy znaki towarowe. Wraz z rozwojem elektroniki opatentować można także… topografię układów scalonych, opakowania, czy dźwięki wykorzystywane do identyfikacji produktu. Strona biznes.gov.pl przytacza przykład — charakterystyczny jingiel towarzyszący włączaniu systemu operacyjnego OS X firmy Apple, który podlega ochronie patentowej (!)

Jak i co można chronić w ramach prawa własności przemysłowej?

Każdy nasz pomysł, który zamierzamy chronić w ramach własności przemysłowej należy odpowiednio zabezpieczyć. Aby można było liczyć na skuteczną ochronę należy zgłosić je do Urzędu Patentowego RP. Na stronie instytucji znajdziemy wszystkie informacje dotyczące procedury rejestracyjnej. W tym samym miejscu znajdziemy linki do międzynarodowych wyszukiwarek, dzięki którym uzyskamy dostęp do europejskich i globalnych baz danych chronionych przedmiotów własności intelektualnej.

Każda firma oprócz wdrożonych przez siebie pomysłów, może zabezpieczyć swoje prawa odnośnie logotypu, jego kolorystyki, wzorów przemysłowych oraz użytkowych.

Prawa autorskie i prawa pokrewne

Prawa autorskie i pokrewne obejmują przejawy twórczej pracy, która posiada własny indywidualny charakter. Wbrew pozorom jest to nie tylko piosenka czy film ale także program komputerowy, graficzny interfejs użytkownika itd. Teoretycznie może być to także własny styl infografik i instrukcji, oprawa graficzna materiałów firmowych czy utwory słowno-muzyczne używane np. w reklamie produktów i usług.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: firma

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!