Zanim trafią na polskie drogi, fotoradary testowane są na… lotnisku!

Nie na ekspresówce i nie na autostradzie. Zanim Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wybierze najlepszy model fotoradaru, testuje go na… lotnisku. Tylko spełniające wszystkie wymogi urządzenia będą mogły trafić na polskie drogi.

Zanim trafią na polskie drogi, fotoradary testowane są na… lotnisku!
  • Anna Malinowska
  • /
  • 17 marca 2022

Jak sprawdzane są fotoradary?

Jak wybrać z nich najlepszy fotoradar, który pojawi się przy polskich drogach? Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, czyli CANARD testował zgłoszone przez różne firmy urządzenia w różnych warunkach. Przede wszystkim chodziło o sprawdzenie, jak dają sobie radę w różnych warunkach – zarówno w dzień, jak i w nocy. 

W tym celu na płycie lotniska w Borsku (Pomorskie) stworzono warunki podobne do tych, jakie występują na drodze. Wyznaczono m.in. kilka pasów ruchu, w tym awaryjny oraz obszary detekcji. W ramach testowych przejazdów samochodami, przeprowadzono symulację naruszeń przepisów w zakresie przekraczania dopuszczalnej prędkości. W tym celu na płytę lotniska wyjechały zarówno osobówki, jak i busy oraz samochody ciężarowe. Niestety, w oficjalnym komunikacie z testów nie podano prędkości, z jaką musiały się poruszać.

Noga z gazu na S8. Odcinkowe pomiary prędkości w Warszawie i MarkachNoga z gazu na S8. Odcinkowe pomiary prędkości w Warszawie i MarkachMichał Górecki

Dokładność fotoradarów

W ramach prowadzonych testów oceniano m.in. prawidłowość pomiarów, jakość zdjęć, a co za tym idzie skuteczność rozpoznawania wizerunku kierowcy. 

Teraz próbne zdjęcia będą oceniane przez specjalistów z CANARD. W ocenie brane są pod uwagę także inne parametry urządzeń oraz ich zgodność z informacjami znajdującymi się w ofercie. 

Nowe fotoradary na polskich drogach

Jak informuje CANARD, wyłoniona w przeprowadzanym właśnie postępowaniu firma, będzie musiała w ciągu 52 tygodni zamontować 100 nowych fotoradarów. Mowa o lokalizacjach, w których obecnie pracuje wysłużony sprzęt. Obecnie o umowę walczą dwa urządzenia. Szacuje się, że koszt instalacji tylko jednego fotoradaru to prawie ćwierć miliona złotych (!). 

To jednak nie koniec. Niedługo ma rozstrzygnąć się postępowanie na wymianę następnych 147 fotoradarów. Jak informuje CANARD „Cel jest jeden – zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w niebezpiecznych miejscach na polskich drogach, poprzez zastosowanie najnowszej technologii, pozwalającej zwiększyć efektywność i skuteczność systemu.”

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!