Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej – o tym musisz wiedzieć

Niepełnosprawni pracownicy odnajdują się na wielu stanowiskach. Wielu pracodawców chętnie zatrudnia ich do swoich firm z różnych względów, jednak powinni pamiętać o prawie, jakie reguluje zatrudnienie osoby niepełnosprawnej. 

Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej – o tym musisz wiedzieć
  • Anna Malinowska
  • /
  • 21 lipca 2021

Prawo a zatrudnienie osoby niepełnosprawnej

Jak przypomina portal służb zatrudnienia zielonalinia.gov.pl – zasady zatrudniania osoby niepełnosprawnej, w tym prawa i obowiązki pracodawcy i zatrudnionego reguluje Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także, rzecz jasna Kodeks pracy

Czy muszę informować o swojej niepełnosprawności pracodawcę?

Nie. Prawo w żadnym razie nie nakłada na niepełnosprawnego pracownika obowiązku informowania szefa o swojej niepełnosprawności. Wynika to z faktu, że korzystanie z różnego rodzaju przywilejów, jakie gwarantuje takiemu pracownikowi prawo, to sprawa dobrowolna. Jeśli chce poinformować o tym pracodawcę, ten nie ma innego wyjścia, musi przyznać określone przywileje. Warunkiem jest jednak okazanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

Jeśli jednak pracownik nie chce korzystać z przywilejów, nikt nie musi wiedzieć o jego faktycznym stopniu sprawności. Jeśli niepełnosprawność nie przeszkadza mu w prawidłowym i bezpiecznym wykonywaniu obowiązków, fakt bycia osobą niepełnosprawną może zachować dla siebie. 

Jak uzyskać kartę parkingową dla niepełnosprawnych?Jak uzyskać kartę parkingową dla niepełnosprawnych?Anna Malinowska

Pracodawca osoby niepełnosprawnej

Wyjaśnijmy na początek podstawową kwestię. To, że pracownik jest niepełnosprawny, w żadnym wypadku nie oznacza, że jest pracownikiem gorszym, dlatego każdy szef ma obowiązek równego traktowania całej załogi. Nie ma więc mowy o jakiejkolwiek dyskryminacji np. w zakresie rozwoju zawodowego, wynagrodzenia, szkoleń itd. 

Po drugie. Jeśli firma zatrudnia osobę niepełnosprawną, to na jej barkach spoczywa obowiązek właściwego dostosowania stanowiska pracy. Oczywiście nie każdy niepełnosprawny wymaga, by jego stanowisko było jakoś szczególnie przystosowane. Rzecz jasna, jeśli takiej potrzeby nie ma, pracodawca nie musi (a nawet nie powinien) robić niczego „na siłę”.

Ile godzin może pracować niepełnosprawny pracownik?

To, ile godzin może pracować osoba niepełnosprawna, zależy od stopnia jej niepełnosprawności. W przypadku znacznego lub umiarkowanego stopnia, czas pracy nie może przekraczać 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo. Warto jednak pamiętać, że skrócenie czasu pracy nie może być powodem obniżenia pensji. 

Dotyczy to wszystkich osób niepełnosprawnych – zarówno tych, którzy zaczynali pracę jako niepełnosprawni, jak również i tych, którzy taki status uzyskali już w trakcie zatrudnienia w danej firmie. Dodatkowo, w przypadku osoby niepełnosprawnej nie ma mowy o pracy na nockach oraz zostawania „po godzinach”. 

Prawo do przerw w pracy osoby niepełnosprawnej

Kodeks pracy stanowi, że jeżeli dobowy wymiar czasu pracy osoby zatrudnionej wynosi sześć lub więcej godzin. Wówczas każdy pracownik ma prawo do 15-minutowej przerwy. W przypadku osób niepełnosprawnych w grę wchodzi dodatkowa przerwa, która również trwa kwadrans. 

Urlop dla osoby niepełnosprawnej

Osoba niepełnosprawna o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności może liczyć także na dodatkowy urlop wypoczynkowy wynoszący 10 dni roboczych w danym roku kalendarzowym. Trzeba jednak pamiętać, że takie prawo nabywa dopiero po przepracowaniu jednego roku, licząc po dniu zaliczenia do danego stopnia niepełnosprawności. Nie jest więc tak, że osoba niepełnosprawna przychodzi z orzeczeniem i oczekuje dodatkowych 10 dni wolnego – tak to nie działa. 

Jeżeli dodatkowy urlop, nie zostanie wykorzystany w danym roku, przechodzi na kolejny, dokładnie na takich samych zasadach jak w przypadku urlopu wypoczynkowego. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.