Znani influencerzy pod lupą UOKiK! Zobacz kto może mieć problemy

Znani influencerzy pod lupą UOKiK! Regulator wymienia obecnie cztery znane postaci z polskiego internetu, które nie chciały współpracować z urzędem przy postępowaniu ws. kryptoreklam.

Znani influencerzy pod lupą UOKiK! Zobacz kto może mieć problemy
  • Anna Malinowska
  • /
  • 29 listopada 2021

Co to jest scam?

Zanim jednak przejdziemy do prowadzonego od września postępowaniu ws. kryptoreklam warto napisać więcej o zjawisku jakim jest scam. To właśnie jemu mocno przygląda się teraz UOKiK, który dokładnie analizuje, co i dlaczego promują influencerzy.

Jak tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, scam jest działaniem, którego podstawowym celem jest wprowadzenie w błąd odbiorcy. To stosunkowo nowe zjawisko, które przybrało na sile wraz z rozwojem mediów społecznościowych oraz dynamicznym wzrostem znaczenia kampanii marketingowych prowadzonych np. za pośrednictwem influencerów. „Jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia” – tłumaczy regulator.

Urząd wskazuje także przykład takiego działania. Chodzi np. o zachwalanie za wynagrodzeniem produktów, informując o mocno obniżonych cenach, np. z 600 zł na 150 zł. „Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych” – wyjaśnia ten mechanizm Urząd. 

Regulator bierze pod lupę influencerówRegulator bierze pod lupę influencerówAnna Malinowska

Model dropshippingu a scam

UOKiK zwraca uwagę na to, że często przypadki scamu związane z produktami sprzedawanymi w modelu dropshippingu. Zdarza się, że sklepy internetowe powstają tylko na potrzeby jednej kampanii reklamowej. Influencer zachęca swoich obserwatorów do zakupu jakiegoś produktu w rzekomo promocyjnej cenie, przedstawiając nieobiektywnie jego zalety. Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność” – zauważa regulator. Zła wiadomość jest taka, że nawet jeśli klient otrzyma dany produkt, to nie istnieje już wsparcie posprzedażowe wynikające z prawa odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Nie wspominając już o prawie z tytułu rękojmi. 

Prezes urzędu Tomasz Chróstny obawia się, że biorąc pod uwagę niski wiek odbiorców przekazu w mediach społecznościowych, może pojawić się u nich brak umiejętności odróżnienia informacji neutralnej od reklamy. W jego ocenie - Influencerzy powinni być świadomi tej odpowiedzialności, zwłaszcza za najmłodszych konsumentów” – mówi szef UOKiK.

Co sprawdza UOKiK u influencerów?

Po pierwsze trwa postępowanie wyjaśniające, którego celem jest sprawdzenie, czy influencerzy promują scam. Po drugie, są prowadzone cztery postępowania ws. nałożenia kar na konkretnych influencerów, którzy nie współpracowali z UOKiK-iem w czasie pierwszego etapu postępowania ws. kryptoreklam.

Będą kary dla znanych influencerów?

W tym artykule w Dzienniku Prawnym pisaliśmy o działaniach UOKiK w sprawie oznaczania treści sponsorowanych w treściach publikowanych przez influencerów. W toku postępowania urząd przesyła szereg wezwań do różnych podmiotów – twórców oraz agencji reklamowych. Niestety, część z nich nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na pytania nurtujące regulatora. „Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu (…) za co grożą osobne sankcje finansowe” – grzmi UOKiK. Obecnie postępowania ws. nałożenia kar za brak współpracy dotyczą następujących twórców znanych z internetu: Kruszwil Marek Kruszel, MD Marcin Dubiel, Maffashion Julia Kuczyńska oraz Marley Marlena Sojka.

Więcej informacji na ten temat można przeczytać w oficjalnym komunikacie UOKiK tutaj.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Czy pracodawca ma prawo do oceny pracownika?
Praca

Czy pracodawca ma prawo do oceny pracownika?

Ocena pracownika jest istotnym elementem systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Pracodawca jest zobowiązany do dokonywania ocen pracowników w różnych sytuacjach — przy rekrutacji, przy przyznawaniu...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!