Znani influencerzy pod lupą UOKiK! Zobacz kto może mieć problemy

Znani influencerzy pod lupą UOKiK! Regulator wymienia obecnie cztery znane postaci z polskiego internetu, które nie chciały współpracować z urzędem przy postępowaniu ws. kryptoreklam.

Znani influencerzy pod lupą UOKiK! Zobacz kto może mieć problemy
  • Anna Malinowska
  • /
  • 29 listopada 2021

Co to jest scam?

Zanim jednak przejdziemy do prowadzonego od września postępowaniu ws. kryptoreklam warto napisać więcej o zjawisku jakim jest scam. To właśnie jemu mocno przygląda się teraz UOKiK, który dokładnie analizuje, co i dlaczego promują influencerzy.

Jak tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, scam jest działaniem, którego podstawowym celem jest wprowadzenie w błąd odbiorcy. To stosunkowo nowe zjawisko, które przybrało na sile wraz z rozwojem mediów społecznościowych oraz dynamicznym wzrostem znaczenia kampanii marketingowych prowadzonych np. za pośrednictwem influencerów. „Jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia” – tłumaczy regulator.

Urząd wskazuje także przykład takiego działania. Chodzi np. o zachwalanie za wynagrodzeniem produktów, informując o mocno obniżonych cenach, np. z 600 zł na 150 zł. „Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych” – wyjaśnia ten mechanizm Urząd. 

Regulator bierze pod lupę influencerówRegulator bierze pod lupę influencerówAnna Malinowska

Model dropshippingu a scam

UOKiK zwraca uwagę na to, że często przypadki scamu związane z produktami sprzedawanymi w modelu dropshippingu. Zdarza się, że sklepy internetowe powstają tylko na potrzeby jednej kampanii reklamowej. Influencer zachęca swoich obserwatorów do zakupu jakiegoś produktu w rzekomo promocyjnej cenie, przedstawiając nieobiektywnie jego zalety. Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność” – zauważa regulator. Zła wiadomość jest taka, że nawet jeśli klient otrzyma dany produkt, to nie istnieje już wsparcie posprzedażowe wynikające z prawa odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Nie wspominając już o prawie z tytułu rękojmi. 

Prezes urzędu Tomasz Chróstny obawia się, że biorąc pod uwagę niski wiek odbiorców przekazu w mediach społecznościowych, może pojawić się u nich brak umiejętności odróżnienia informacji neutralnej od reklamy. W jego ocenie - Influencerzy powinni być świadomi tej odpowiedzialności, zwłaszcza za najmłodszych konsumentów” – mówi szef UOKiK.

Co sprawdza UOKiK u influencerów?

Po pierwsze trwa postępowanie wyjaśniające, którego celem jest sprawdzenie, czy influencerzy promują scam. Po drugie, są prowadzone cztery postępowania ws. nałożenia kar na konkretnych influencerów, którzy nie współpracowali z UOKiK-iem w czasie pierwszego etapu postępowania ws. kryptoreklam.

Będą kary dla znanych influencerów?

W tym artykule w Dzienniku Prawnym pisaliśmy o działaniach UOKiK w sprawie oznaczania treści sponsorowanych w treściach publikowanych przez influencerów. W toku postępowania urząd przesyła szereg wezwań do różnych podmiotów – twórców oraz agencji reklamowych. Niestety, część z nich nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na pytania nurtujące regulatora. „Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu (…) za co grożą osobne sankcje finansowe” – grzmi UOKiK. Obecnie postępowania ws. nałożenia kar za brak współpracy dotyczą następujących twórców znanych z internetu: Kruszwil Marek Kruszel, MD Marcin Dubiel, Maffashion Julia Kuczyńska oraz Marley Marlena Sojka.

Więcej informacji na ten temat można przeczytać w oficjalnym komunikacie UOKiK tutaj.

POBIERZ bezpłatne wydanie “RODOmagazyn”. Chroń siebie i najbliższych, bądź na bieżąco z informacjami na temat cyberbezpieczeństwa, RODO i ochrony danych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!