Regulator bierze pod lupę influencerów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy treści sponsorowane w mediach społecznościowych lub na blogach infuencerów są oznaczone w sposób prawidłowy. Tym samym regulator chce sprawdzić, czy konsumenci nie są wprowadzani w błąd.

Regulator bierze pod lupę influencerów
  • Anna Malinowska
  • /
  • 30 września 2021

Dlaczego oznaczenie treści sponsorowanych jest ważne?

UOKiK tłumacząc powody wszczęcia postępowania wyjaśniającego, swoje motywacje sprowadza do jednego, kluczowego zdania: Konsumencie, masz prawo do rzetelnej informacji dotyczącej powodów, dla których influencerzy polecają określone produkty”.

Powiązania influencerów z markami nie są niczym nowym. Łatwo jest znaleźć w internecie wpisy, w których konkretne osoby zachęcają do zakupu produktów określonych marek – od tanich kosmetyków, po luksusowe samochody. UOKiK chce wiedzieć, na jakich zasadach się to odbywa oraz czy tego rodzaju treści, których jest pełno w internecie, są odpowiednio oznaczane, jako reklamowe bądź sponsorowane. UOKiK chce z jednej strony dokładnie zbadać ten rynek, z drugiej zaś opracować wytyczne dla osób, które zarabiają na tego typu działalności. 

Komisja Europejska: Port USB-C do wszystkich urządzeńKomisja Europejska: Port USB-C do wszystkich urządzeńAnna Malinowska


Gwałtownie rosnący rynek usług reklamowych

Jak wyjaśnia prezes UOKiK w sytuacji, w której rynek usług reklamowych oferowanych przez influencerów gwałtownie się rozwija, należy dokładnie przyjrzeć się zasadom współpracy z markami oraz agencjami. 

Ważna jest także weryfikacja przejrzystości przekazu. Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały” – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK 

Czym jest kryptoreklama?

UOKiK zwraca uwagę na fakt, że odpłatna promocja produktów lub usług musi być wyraźnie oznaczona. Odbiorca musi mieć świadomość, że ma do czynienia z treściami sponsorowanymi. Jeśli takiego oznaczenia nie ma, naruszone zostają zakazy kryptoreklamy, a to wpisuje się już w katalog nieuczciwych praktyk rynkowych. Mowa tu zarówno o mediach tradycyjnych, jak również innych platformach np. mediach społecznościowych. 

Postępowanie wyjaśniające wobec influencerów

Jak tłumaczy regulator, podczas postępowania wyjaśniającego zbadane zostaną relacje influencerów z agencjami reklamowymi oraz samymi reklamodawcami. Weźmiemy pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów. Będziemy sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. Zamierzamy też weryfikować, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów” – wyjaśnia UOKiK. 

Rynek reklamy w internecie

Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez UOKiK jest przeprowadzane w sprawie, a nie przeciwko konkretnym osobom czy firmom. „Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań z Urzędu. Zgodnie z przepisaniem za nieudzielenie informacji żądanych przez Prezesa UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro” – poinformowano.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!