ZUS: od nowego roku, rejestrowanie umów o dzieło będzie obowiązkowe
Od 1 stycznia 2021 o zawarciu umowy o dzieło trzeba będzie poinformować ZUS. Obowiązek ten nie dotyczy jednak wszystkich umów o dzieło i firm. Jakie są okoliczności, w których trzeba zgłaszać umowy o dzieło, a kiedy nie trzeba zgłaszać umów o dzieło do ZUS?

- Jan Wróblewski
- /
- 28 grudnia 2020
Co się zmieni?
Zgodnie z przepisami Tarczy antykryzysowej wprowadzono obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło zawieranych od 1 stycznia 2021. W związku z tym ZUS będzie musiał prowadzić ewidencję wspomnianych umów. Jak czytamy w specjalnym komunikacie ZUS w tej sprawie: “O zawarciu umowy o dzieło, zawiadamia płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło”.
Kto ma obowiązek rejestrowania umów o dzieło?
Przede wszystkim nas samych, o ile jesteśmy płatnikami składek lub osobą fizyczną i zlecamy wykonanie dzieła. Z informacji opublikowanych w komunikacie, wynika że:
Jeśli jesteś np. stowarzyszeniem, fundacją, spółką prawa handlowego, itp. i nie jesteś płatnikiem składek (nie zgłaszasz do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego), oznacza to, że nie musisz informować ZUS o zawartych umowach o dzieło.
Jeśli jesteś osobą fizyczną i zawarłeś umowę o dzieło, musisz ją zgłosić w ZUS bez względu na to, czy jesteś zarejestrowany w ZUS jako płatnik składek czy też nie.
Co więcej, obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło, które:
zawrzesz z własnym pracownikiem,
będą wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, ale są zawarte z innym podmiotem,
zawrzesz z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Kto nie musi rejestrować umów o dzieło?
Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło:
zawartych z własnym pracownikiem,
wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Oprócz tego, umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba będzie wykazać w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło). Należy to zrobić w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Co ważne, formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Należy również pamiętać, że dla każdego wykonawcy dzieła trzeba będzie złożyć oddzielny formularz RUD.
Jak zarejestrować umowę o dzieło w ZUS?
Informacje należy przekazać za pomocą nowego formularza RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło). Formularz można złożyć elektronicznie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS od 1 stycznia 2021 r.
Jakie dane musi zawierać formularz?
Zgodnie z informacjami zawartymi w komunikacie, formularz RUD musi zawierać następujące dane:
w bloku I — swoje dane, czyli zamawiającego wykonanie umowy o dzieło — dane identyfikacyjne oraz adresowe,
w bloku II — dane wykonawcy umowy o dzieło — dane identyfikacyjne i adresowe osoby, z którą zawarłeś umowę o dzieło,
w bloku III — informację o zawartych umowach o dzieło — daty zawarcia, daty wykonywania (od-do) oraz liczbę zawartych umów.
Warto wiedzieć, że dla każdego wykonawcy wypełnia się oddzielny formularz RUD. Istotne jest również to, że w jednym formularzu RUD można wykazać informacje o maksymalnie 10. zawartych umowach o dzieło.
Ile dni na zarejestrowanie umowy o dzieło w ZUS?
Jak podaje ZUS, obowiązkowemu zgłoszeniu podlegają umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. Czas na wykonanie tej czynności wynosi 7 dni od dnia zawarcia umowy.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.