Co jest potrzebne do zgłoszenia zgonu?
Memento mori – mówi znana łacińska maksyma, właśnie listopad jest miesiącem szczególnej pamięci o przemijaniu. W obliczu śmierci najbliższych musimy jednak pamiętać także o właściwym i terminowym załatwieniu niezbędnych formalności. Co jest potrzebne do zgłoszenia zgonu? Wyjaśniamy.
- Jakub Stasak
- /
- 5 listopada 2024
Kto może zgłosić zgon?
Śmierć osoby najbliższej należy zgłosić w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zgonu.
Śmierć osoby samotnej. Kto zajmuje się pochówkiem?Małgorzata Łaziuk
Dokonać tego mogą:
• współmałżonek osoby zmarłej,
• pozostali członkowie rodziny zmarłego (np. dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, brat, siostra, siostrzenica, bratanek, teściowie),
• pełnomocnik jednej z powyższych osób.
Ważne: Wszystkich niezbędnych informacji dotyczących tego, jak wygląda procedura zgłaszania zgonu przez pełnomocnika, udzielą pracownicy konkretnego USC – samo pełnomocnictwo podlega natomiast opłacie skarbowej w wysokości 17 złotych.
W przypadku, gdy zwłoki mają zostać przekazane do celów naukowych, zgłoszenia zgonu może dokonać upoważniony pracownik publicznej uczelni medycznej albo uczelni publicznej prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.
Ile czasu masz na zgłoszenie zgonu?
Analizowana kwestia znalazła swoje szczegółowe omówienie w paragrafie pierwszym 93. artykułu ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku (z późniejszymi zmianami) – Prawo o aktach stanu cywilnego.
Śmierć za granicą, sprowadzenie ciała — formalnościMałgorzata Łaziuk
Według wspomnianego przepisu zgon należy zgłosić:
• w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty zgonu,
• w ciągu 24 godzin od zgonu – jeżeli był on skutkiem choroby zakaźnej.
Opisywana procedura nie wiąże się z żadnymi opłatami – po jej zakończeniu następuje automatyczne wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego lub czasowego oraz unieważnienie należącego do niej dowodu osobistego.
Co jest potrzebne do zgłoszenia zgonu?
Udając się do właściwego USC, aby zgłosić zgon, zabierz ze sobą:
• wydaną przez lekarza kartę zgonu,
• dowód osobisty osoby zmarłej,
• swój dokument tożsamości do okazania urzędnikowi przyjmującemu zgłoszenie (np. dowód osobisty, paszport).
Kierownik USC zarejestruje zgon (czyli sporządzi akt zgonu) w dniu jego zgłoszenia.
Po zarejestrowaniu zgonu osoba zgłaszająca ten fakt otrzyma jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu.
Śmierć pracownika – jakie obowiązki po stronie pracodawcy?Michał Górecki
W przypadku, gdy z przyczyn technicznych, rejestracja zgonu nie będzie możliwa w dniu zgłoszenia, kierownik USC zamieści w karcie zgonu adnotację o zgłoszeniu zgonu.
Z dokumentem niniejszym można udać się do administracji cmentarza w celu dopełnienia wszelkich formalności związanych z pochówkiem.
Kierownik urzędu zarejestruje zgon w najbliższym możliwym terminie, następnie zaś wyda dwa odpisy aktu zgonu – jeden dla osoby zgłaszającej, drugi należy przekazać administracji cmentarza.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.