fb

Co Polacy myślą o nowym taryfikatorze mandatów? Czy jest bezpieczniej?

Połowa Polaków zgadza się z aktualną wysokością mandatów. Ale czy ostrzejsze kary dla kierowców przekładają się na większe bezpieczeństwo na drogach? Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych. 

Co Polacy myślą o nowym taryfikatorze mandatów? Czy jest bezpieczniej?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 27 maja 2022

Wyższe mandaty a statystyki wypadków na drogach

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym obowiązująca od początku tego roku wprowadziła m.in. wyższe mandaty za łamanie przepisów drogowych oraz podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny z 5 do 30 tys. zł. Statystyki policyjne z pierwszego kwartału funkcjonowania nowych przepisów pokazują, że w zestawieniu z ubiegłym rokiem liczba wypadków i rannych w ich wyniku nieznacznie wzrosła (kolejno o 7% i 3,5%).

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych – więcej pieniędzy na lokalne linieFundusz rozwoju przewozów autobusowych – więcej pieniędzy na lokalne linieMikołaj Frączak

W ogólnym rozrachunku liczba ofiar śmiertelnych w pierwszym kwartale 2022 r. w porównaniu z 2021 r. była jednak niższa o nieco ponad 8%. Widać natomiast spore rozbieżności w wynikach, biorąc pod uwagę podział na miesiące. Liczba ofiar w marcu w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku spadła o prawie 20%, w styczniu o około 7%, w lutym natomiast wzrosła prawie o 8%. 

– Wyższe kary co do zasady mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Cieszy mniejsza liczba ofiar śmiertelnych, nadal jednak wypadków jest sporo, a według statystyk momentami nawet nieco więcej niż w ubiegłym roku – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe. 

Co Polacy myślą o wysokości mandatów? 

GfK w badaniu przeprowadzonym na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe sprawdziło, co Polacy myślą o aktualnej, zwiększonej wysokości mandatów. Dokładnie połowa respondentów uznała, że kary pieniężne za wykroczenia na drogach są obecnie adekwatne. Takiej odpowiedzi rzadziej udzielali mężczyźni (45%) niż kobiety (55%). 

Kasy rejestrujące na myjni samochodowej? Tak, ale jeszcze nie terazKasy rejestrujące na myjni samochodowej? Tak, ale jeszcze nie terazMikołaj Frączak

– W badaniu zaobserwowaliśmy też, że aktualną wysokość mandatów za odpowiednią częściej uznawały osoby nieposiadające auta – stwierdziło tak 57% z nich, podczas gdy spośród respondentów mających samochód takiego zdania była niemal połowa (49%) – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Kto uważa, że kary dla kierowców są za niskie, a dla kogo są za wysokie?

Co piąty Polak (21%) biorący udział w badaniu GfK na zlecenie Beesafe uznał, że mandaty są zbyt niskie. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co trzeci (29%) respondent w wieku od 60 lat oraz ponad jedna trzecia (36%) osób o statusie zawodowym robotnika niewykwalifikowanego. Podobnie (34%) wynik wyglądał wśród przedstawicieli dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), według których również mandaty są zbyt niskie. 

Niecała jedna trzecia wszystkich uczestników badania (29%) jest odmiennego zdania i uważa, że kary dla kierowców są zbyt wysokie – takiej odpowiedzi częściej udzielali panowie (36%) niż panie (22%). Szczególnie często z takim stwierdzeniem zgadzały się osoby z wyższym wykształceniem (40% z nich). 

– Jak widać zdania Polaków dotyczące wysokości mandatów są podzielone. Najważniejsze jednak, by wszystkich nas motywowały do dbania o bezpieczeństwo – zachęca Rafał Mosionek z Beesafe.

Zielone Świątki 2022 – ograniczenia w ruchu samochodów ciężarowychZielone Świątki 2022 – ograniczenia w ruchu samochodów ciężarowychAnna Malinowska

– Warto mieć również w pamięci, że uchwalona przez Sejm ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy — Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw zakłada także uzależnienie wysokości składki obowiązkowego ubezpieczenia OC od liczby punktów karnych. Ten zapis ma wejść w życie w czerwcu. O takie rozwiązanie branża ubezpieczeniowa postulowała już od lat. Najważniejsze jednak będzie to, do jak szczegółowych danych ubezpieczyciele ostateczne otrzymają dostęp. Choć każde wykroczenie drogowe może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo uczestników ruchu, nieodpowiednie parkowanie z dużym prawdopodobieństwem będzie im mniej zagrażać niż np. nadmierna prędkość czy jazda w stanie nietrzeźwości. Pod kątem oceny ryzyka wypadków ważne będzie więc, za co punkty zostały przyznane – dodaje.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!