COVID-19: Branże szczególnie narażone na bankructwo - RAPORT

Obowiązujące od 17 października obostrzenia, związane z drugą falą pandemii koronawirusa uderzyły w szereg branż. Za sprawą protestów najgłośniej zrobiło się wokół usług fitness, jednak to tylko niewielka część poszkodowanych podmiotów wśród których wymienić można także organizację wesel, transport osób, turystykę oraz szeroko rozumiany sport.

COVID-19: Branże szczególnie narażone na bankructwo - RAPORT
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 19 października 2020

COVID-19 a branża fitness

Choć o lockdownie „nr 2” nikt oficjalnie nie mówi, dla branży fitness to już drugi w tym roku cios, po którym wiele firm działających w tym obszarze może się nie podnieść. Pani Anna, która brała udział w jednym z weekendowych protestów zwraca uwagę, że zdrowy styl życia jaki promuje poprzez swoją działalność, może przyczynić się raczej do wzmacniania odporności i służy osobom, które regularnie ćwiczą na tych zajęciach. Problem w tym, że hala sportowa w której spotykała się z klientkami i klientami została zamknięta, a zajęcia nie mogą dojść do skutku z powodu zagrożenia zakażeniem koronawirusem.

Cztery tarcze antykryzysowe —  pomoc publiczna dla firmCztery tarcze antykryzysowe — pomoc publiczna dla firmJacek Szczęsny

Z kolei pan Adam wraz z żoną Magdą (imiona zmienione) są absolwentami AWF, a swoje zawodowe życie związali z jednym z lokalnych basenów na południu kraju. On jest ratownikiem, ona prowadzi zajęcia z młodzieżą i dorosłymi. Zamknięcie basenu 17 października oznacza, że z dnia na dzień pozostali bez pracy. — Najgorsze jest to, że nie wiemy czy i kiedy będziemy mogli wrócić do naszej codzienności, musimy szukać pracy gdzie indziej – mówi pani Magda. Jak zauważa, problem jest o wiele szerszy. Przykładem może być widmo bankructwa, jakie zawisło nad właścicielem niewielkiego lokalu gastronomicznego przy basenie – Bistro musi zostać zamknięte, a jego właściciel pozostał bez szans na zarobek. Tymczasem jego biznes uruchomiony rok temu nie miał szansy się zwrócić, najpierw przez wiosenny lockdown, teraz przez jego drugą odsłonę.

COVID-19 a transport

Na włosku zawisła również działalność wielu firm transportowych oferujących przewóz osób busami np. w na trasach wokół miast powiatowych. Ten biznes w dużej mierze opierał się na dowożeniu dzieci i młodzieży do szkół. Głównie licealistów. Teraz gdy szkoły ponadpodstawowe zostały zamknięte w czerwonych strefach, a w żółtych przeszły na nauczanie hybrydowe, z pewnością może się to odbić na opłacalności biznesu. — Teraz jeszcze „ciągniemy” z pieniędzy za bilety miesięczne za październik, ale zupełnie nie wiemy co stanie się w listopadzie – mówi pragnący zachować anonimowość jeden z przewoźników. Wiosną, musiał zwolnić część kierowców, teraz sam nie wie czy jego firma utrzyma się na rynku.

COVID-19 a turystyka

KUPON RABATOWY

W nieco lepszej sytuacji jest turystyka. Druga fala przyszła zaraz po zakończniu letniego sezonu, który był dobrym czasem. Po pierwszym lockdownie, wiele osób zapragnęło dobrze wykorzystać wakacyjne urlopy. W nadmorskich kurortach brakowało wolnych miejsc, a usługi notowały świetne wyniki. O ile jesień jest faktycznie senna w tej branży, o tyle pod znakiem zapytania stoi zima. Przy tej dynamice zachorowań powody do zmartwień mają właściciele górskich pensjonatów oraz ośrodków narciarskich. Póki co nie ma wytycznych, a tworzenie scenariuszy dla zimowej turystyki w nadchodzącym sezonie to absolutne wróżenie z fusów.

Pewną szansą na odzyskanie części utraconych wpływów jest branżowa „Tarcza 5.0” adresowana właśnie do podmiotów żyjących z turystyki czy działalności w obszarze kultury. Wnioski o pomoc od 15 października przyjmuje ZUS.

5 sposobów na obniżenie kosztów ubezpieczenia samochodu5 sposobów na obniżenie kosztów ubezpieczenia samochodu Michał Górecki

COVID-19 a branża weselna

Aktualne obostrzenia dość mocno uderzają w branże związane z organizacją wesel. Marnym pocieszeniem jest wprowadzenie „lżejszego” rygoru dla stref żółtych, tym bardziej, że ich mapa zmienia się co tydzień, a to zbyt mała perspektywa czasowa przy planowaniu wydarzeń z czasowym wyprzedzeniem. Co więcej, póki co, czerwonych powiatów przybywa, a narzeczeni zmuszeni są albo z rezygnacji z imprez, albo odkładają je na odległe terminy. To może oznaczać, że wiele z par… nie będzie miało gdzie wrócić, bo terminy wesela może „wyprzedzić” upadłość organizatora. W najgorszej sytuacji są sale weselne oraz firmy zajmujące się planowaniem takich wydarzeń. Nieco lepiej jest w przypadku hoteli, które cały czas mogą liczyć na wpływy z noclegów. Niemniej, szacuje się że branża horeca (hotele, resteuracje, catering) notują ruch mniejszy nawet o...70%.

COVID-19 a marketing i szkolenia

Powszechnie wiadomo, że kiedy dzieje się źle, wiele firm, w pierwszej kolejności tnie wydatki na marketing, choć zdaniem wielu ekspertów niesłusznie. Niemniej w bardzo trudnej sytuacji znalazły się centa kongresowe i wystawiennicze, których kalendarze zostały mocno poturbowane przez pandemię. To samo dotyczy powiązanych z nimi firm z branży hotelowej, poligraficznej czy budowy stoisk.  Po przeciwległej stronie barykady są usługi w sieci. E-commerce w dobie pandemii rośnie w siłę w nieprawdopodobnym tempie. To samo dotyczy organizacji wideokonferencji czy webinariów, co już wykorzystują szybko adaptujące się do zmian firmy szkoleniowe.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: finanse
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!