Czy pracodawca może przerwać mój urlop?

Odliczamy dni do upragnionego urlopu, nastawiamy się psychicznie na długo oczekiwany wypoczynek, staramy się nie myśleć o pracy. Ten błogi stan może przerwać jeden telefon od szefa, który korzystając z przysługujących mu w Kodeksie Pracy uprawnień, może… wezwać nas do pracy w trakcie urlopu. Zignorowanie takiego polecenia może narazić pracownika na poważne konsekwencje.  

Czy pracodawca może przerwać mój urlop?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 16 czerwca 2020

Kiedy pracodawca może przerwać nasz urlop?

Ewentualne przerwanie naszego urlopu przez pracodawcę zostało uregulowane w Kodeksie pracy, a dokładnie w artykule 167. Zgodnie z jego zapisem, nasz szef posiada uprawnienie do odwołania nas z urlopu. Nie może być to jednak działanie złośliwe, lub podyktowane błahym powodem. Przepis daje taką możliwość jedynie wtedy, kiedy wystąpiły określone okoliczności, których nie można było przewidzieć wcześniej, a nasza obecność w zakładzie pracy jest niezbędna. Co więcej, obie wskazane przed chwilą przesłanki muszą zostać spełnione razem i powinny zaistnieć w trakcie urlopu.

Przykładem takiej sytuacji mogą być na przykład nagłe komplikacje w sprawie, którą prowadziliśmy w zakładzie przed urlopem, poważna awaria, którą jesteśmy w stanie usunąć tylko my lub pilna potrzeba zareagowania w jakiejś sprawie, której nie można było wcześniej przewidzieć. To tylko przykłady, bo jak pokazuje życie, katalog zdarzeń, które mogą skutecznie popsuć nasz wypoczynek jest naprawdę bardzo obszerny.

Niedopuszczalna jest sytuacja, w której celem odwołania urlopu jest… wręczenie wypowiedzenia.

Jak można odwołać pracownika z urlopu?

Pracodawca może odwołać nas z urlopu, jeśli oczywiście zna miejsce naszego pobytu i jest w stanie się z nami skontaktować. Rzecz jasna, pracownik nie musi podawać swojemu szefowi miejsca spędzania urlopu, choć w wyjątkowych sytuacjach przełożony może nas o to poprosić. Niemniej to pracodawca musi podejmować próby skontaktowania się z nami, jeśli potrzebuje nas pilnie w zakładzie. W dobie internetu, mediów społecznościowych i bycia on-line niemal non stop dużo łatwiej jest przekazać informację pracownikowi o przerwaniu urlopu choćby komunikatorem w aplikacji mobilnej, co według prawników może zostać uznane za skuteczne przekazanie informacji.

Czy mogę zignorować informację o odwołaniu mnie z urlopu?

KUPON RABATOWY

Niestety, odwołanie z urlopu wypoczynkowego jest poleceniem służbowym. Pracownik, który otrzymał taką informację musi podporządkować się decyzji swojego szefa. Co więcej nasz przełożony nie musi nam podawać od razu powodów, dla których przerywa nasz błogi wypoczynek. Jeśli nie zastosujemy się do polecenia, ewentualne niestawiennictwo może zostać potraktowane za nieusprawiedliwioną nieobecność, a to rodzi przewidziane prawem konsekwencje.

Czy za odwołanie z urlopu należy się odszkodowanie?

Pracodawca, który odwołał pracownika z urlopu musi liczyć się z kosztami takiej decyzji. Tę kwestię reguluje art. 167 par. 2 kodeksu pracy. Zgodnie z prawem musi zwrócić wydatki jakie poniósł pracownik z tytułu opłacenia krajowego bądź zagranicznego pobytu urlopowego. Do tego dochodzą koszty przejazdu, niezależnie od wybranego środka transportu. Co więcej, jeśli decyzja szefa popsuła wczasy całej rodzinie, konieczne jest pokrycie wszelkich wydatków jakie zostały poniesione przez członka rodziny. Zdarza się, że że takie koszty sięgają czasem kilku tysięcy złotych. Ważne aby pracownik dysponował wszelkimi dowodami wpłat oraz umowami, które pozwolą na ustalenie wysokości rzeczywiście poniesionych kosztów.

Czy mogę zostać odwołany dwukrotnie z jednego urlopu?

Należy pamiętać, że jeśli pracownik został już odwołany z urlopu, na przykład na jeden lub dwa dni, po czym kontynuuje przerwany wypoczynek, jego szef nie powinien odwoływać go z urlopu kolejny raz.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze