Elektromobilność i paliwa alternatywne – będą nowe przepisy
Wsparcie rozwoju elektromobilności oraz niezbędnej infrastruktury dla paliw alternatywnych zakłada projekt ustawy przyjęty przez rząd. Chodzi m.in. o dostosowanie krajowych przepisów do tych, jakie obowiązują w Unii Europejskiej.
- Anna Malinowska
- /
- 6 października 2021
Czy można przyspieszyć rozwój elektromobilności?
Na całym świecie obserwowany jest dynamiczny rozwój elektromobilności. Ma to pozytywne konsekwencje dla redukcji emisji przez transport oraz wzrost świadomości ekologicznej w całej branży. M.in. z tego powodu rząd chce dostosować przepisy do obserwowanej dynamiki rozwoju motoryzacji, która podąża w kierunku wykorzystania energii elektrycznej oraz paliw alternatywnych, np. wodoru.
Punkty ładowania pojazdów przy budynkach wielorodzinnych
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności. Zmiany idą m.in. w kierunku uregulowania procedur dotyczących instalacji punktów poboru energii w obrębie budynków wielorodzinnych.
Taka inwestycja będzie po prostu łatwiejsza. W wielu sytuacjach wystarczy wniosek mieszkańców danego bloku czy innego budynku wielorodzinnego. W ten sposób lokatorzy otrzymają możliwość ładowania pojazdów elektrycznych w miejscu zamieszkania. Jak pokazują badania to kluczowy aspekt brany pod uwagę w przypadku decyzji o zakupie samochodu na prąd.
W połowie powiatów nie ma ani jednego punktu ładowania samochodów elektrycznychAnna Malinowska
Zasady tworzenia stref czystego transportu
Projekt zawiera także doprecyzowanie zasad wyznaczania stref czystego transportu. Jak tłumaczy ministerstwo klimatu - „chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców)”.
Dodatkowo, projekt zakłada wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów, które poruszają się w obrębie takich obszarów. Uelastycznione zostaną także przepisy w tym zakresie dając spore kompetencje po stronie gmin.
Stacje ładowania a UDT
Autorzy projektu doprecyzowali również przepisy, które regulują działanie stacji ładowania samochodów elektrycznych. Zgodnie z prawem, mają one podlegać kontrolom prowadzonym przez UDT, czyli Urząd Dozoru Technicznego. Nowa ustawa doprecyzowuje również definicję stacji ładowania.
Leasing samochodów elektrycznych
Ustawa umożliwia również udzielenie wsparcia finansowego w przypadku, w którym przedsiębiorca nie jest zainteresowany kupnem pojazdu, a skorzystaniem z możliwości jego leasingu. „Rozwiązanie to ma na celu dostosowanie warunków udzielania wsparcia do najczęściej wybieranej przez przedsiębiorców formy użytkowania pojazdów” – tłumaczy resort klimatu.
Promowanie elektromobilności w ustawie
Nowelizacja ustawy ma jeszcze jeden, ważny cel – implementację przepisów unijnych ws. promowania ekologicznie czystych oraz energooszczędnych pojazdów używanych w transporcie drogowym. Projekt określa minimalny poziom docelowy określony jako udział nisko- oraz zeroemisyjnych samochodów w całkowitej liczbie pojazdów, jakie są objęte zamówieniami publicznymi. (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2009/33/WE)
Nowe przepisy wejdą w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia Dzienniku Ustaw. Kilka przepisów zostało jednak w tej kwestii objętych wyjątkami i wejdą w życie w późniejszym okresie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.