Gdzie pracodawca sprawdza zwolnienie lekarskie?

Już od kilku lat zwolnienia lekarskie są wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej. Jest to spore ułatwienie zarówno dla pracodawcy, w kontekście sprawniejszych rozliczeń, jak i dla pracowników, z uwagi na to, iż nie musi on dostarczać papierowego zwolnienia. Zatem, jak i gdzie pracodawca może sprawdzić zwolnienie lekarskie? 

Gdzie pracodawca sprawdza zwolnienie lekarskie?
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 14 września 2023

Elektroniczne zwolnienie lekarskie — w jaki sposób jest wystawiane?

Od 1 grudnia 2018 r. zwolnienia lekarskie są wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej. Celem tej procedury jest usprawnienie przepływu dokumentów między pracownikiem, pracodawcą, a ZUS-em. Ponadto elektroniczne L4 jest trudniejsze do sfałszowania, a co za tym idzie możliwości nadużyć staną się mniejsze. 

Zwolnienie lekarskie. Kto może je otrzymać? Co, gdy się skończy?Zwolnienie lekarskie. Kto może je otrzymać? Co, gdy się skończy?Małgorzata Łaziuk

Aby móc wystawić zwolnienie lekarskie z powodu choroby pracownika lub opieki nad członkiem rodziny, lekarze mają uprawniony dostęp do informacji zgromadzonych na kontach ubezpieczonych i płatników składek. Zaświadczenie zostaje wystawione w formie  elektronicznego dokumentu, który jest uwierzytelniony za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP. Zarówno ZUS, jak i pracodawca otrzymują informację o zwolnieniu lekarskim drogą elektroniczną. Po wystawieniu tzw. e-zwolnienia (elektronicznej wersji L4), lekarz przesyła je na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS, który udostępnia je bezpłatnie płatnikowi składek na jego profilu informacyjnym, nie później niż w dniu następującym po dniu otrzymania zaświadczenia lekarskiego.

Gdzie pracodawca może sprawdzić zwolnienie lekarskie?

Pracodawca ma dostęp do zwolnień lekarskich swoich podwładnych poprzez profil informacyjny. Profil ten dotyczy tylko osób fizycznych — płatników składek. Zakłada się go bezpłatnie i online za pomocą systemu ZUS-u — Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS), przy wykorzystaniu profilu zaufanego. 

Od 1 stycznia 2023 r., każdy płatnik składek jest zobowiązany do posiadania aktywnego konta na PUE ZUS. W przypadku, gdy płatnik do końca roku 2022 nie założył własnego konta na PUE ZUS ani nie upoważnił nikogo do prowadzenia swojego profilu płatnika, ZUS utworzy dla niego profil techniczny. Jednakże, aby ten profil stał się aktywny, płatnik musi go aktywować samodzielnie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!