Jakie mogą być skutki wycieku danych z Facebooka? - Rzecznik Finansowy zabrał głos
Niedawno pisaliśmy w Dzienniku Prawnym o odnotowanych przez Policję pierwszych konsekwencji związanych z wyciekiem danych z Facebooka. Głos w sprawie zabrał także Rzecznik Finansowy, który przestrzega, że spora baza informacji, może być pożywką dla oszustów, którzy będą próbowali je wykorzystać z zastosowaniem socjotechniki oraz prób włamań na profile czy konta bankowe.
- Anna Malinowska
- /
- 13 kwietnia 2021
Skala wycieku danych z Facebooka
Jak pisze Rzecznik Finansowy (RF), ostatni wyciek danych z popularnego serwisu społecznościowego dotyczył 533 mln jego użytkowników, z czego prawie 2,7 mln to polscy internauci. RF wymienia, że wśród danych, które mogły wpaść w niepowołane ręce, znalazły się nazwiska, numery telefonów, adresy, udostępniane lokalizacje, daty urodzenia, biografie, statusy związku a w niektórych przypadkach także adresy e-mail. „tak duża baza informacji może posłużyć przestępcom do ataków z wykorzystaniem socjotechnik lub prób włamań na inne profile, lub konta, w tym konta bankowe” - ostrzega Rzecznik Finansowy.
Policja: możliwe konsekwencje wycieku danych z FacebookaAnna Malinowska
Wyciek danych narzędziem dla oszustów
W opinii Rzecznika Finansowego dane, jakie wypłynęły w ujawnionym 3 kwietnia 2021 roku wycieku, mogą być narzędziem m.in. do takich przestępstw jak kradzież tożsamości, czy przełamanie zabezpieczeń w różnego rodzaju usługach cyfrowych.
W komunikacie Rzecznika Finansowego znajduje się ostrzeżenie m.in. przed połączeniami telefonicznymi od nieznanych osób, które de facto mogą być połączeniami od oszusta. Problem w tym, że przestępcy wyłudzający dane, wykorzystują przeróżne metody socjotechniczne. Mając w ręku wiele informacji o nas samych, mogą mocno uwiarygodnić kontakt.
Maile od oszustów a wyciek danych
Policja przestrzegała już przed potencjalnymi mailami, które mogą być efektem próby zalogowania się przestępców do różnych usług cyfrowych (np. streamingu) przy użyciu opcji „zaloguj się przez konto Facebook”. Rzecznik Finansowy dodaje, że mając szereg informacji o nas, oszuści mogą ponadto podszywać się pod rzeczywiście działające organizacje, przedsiębiorstwa czy banki.
Brak ostrożności w przypadku na odpowiedzi na różnego rodzaju maile, czy telefony, może skutkować wyczyszczeniem konta bankowego do zera i utraty zgromadzonych na nim środków. Dla własnego bezpieczeństwa warto sprawdzić „czy korzystamy w banku z silnego uwierzytelniania dla wszelkich możliwych rodzajów czynności” — zaleca Rzecznik Finansowy.
Inną formą wyłudzenia danych jest wiadomość, w której jesteśmy wzywani przez osoby podszywające się pod znaną nam instytucję do zaktualizowania informacji o sobie. W ten sposób baza danych (także tych wrażliwych), zostaje wzbogacona cennymi dla przestępców loginami, hasłami, czy numerami kart kredytowych, a wtedy robi się naprawdę niebezpiecznie.
40 mld złotych wypłacili ubezpieczyciele w 2020 rokuMichał Górecki
Kurier żąda dopłaty? Zachowaj ostrożność!
W ocenie Rzecznika Finansowego nie można się nabrać na metody naciągaczy, którzy podają się np. za kurierów, mających nam dostarczyć przesyłkę. Podobny scenariusz mogą stosować osoby podające się za przedstawicieli firm energetycznych, komorników czy publiczne urzędy. Zwykle ich metoda sprowadza się do tego, by ofiara kliknęła fałszywą bramkę płatności. Jeżeli łączymy się z bankiem, wpisujmy adres samodzielnie, lub korzystajmy ze zdefiniowanych wcześniej w przeglądarce zakładek.
SMS-y w sprawie zaległych mandatów to oszustwo! Michał Górecki
Nieautoryzowana transakcja płatnicza – co robić?
Przy tej okazji Rzecznik Finansowy przypomniał, że za każdym razem, kiedy z wykorzystaniem naszego konta bankowego została wykonana nieautoryzowana transakcja płatnicza, powinniśmy natychmiast zgłosić ten fakt do banku, wnioskując o zwrot środków, oraz złożyć zawiadomienie na policji.
„Zgodnie z aktualnym stanem prawnym bank powinien zwrócić kwotę nieautoryzowanej transakcji na konto klienta nie później, niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta” — czytamy w komunikacie RF.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.