Jest 5G, czy jednak nie? UOKiK sprawdza operatorów

Reklamy ofert 5G operatorów sieci komórkowych trafiły pod lupę specjalistów z UOKiK. Skargi konsumentów wskazują, że mimo zapewnień, nie mogą skorzystać z tej technologii. Jak jest naprawdę? Sprawę chce wyjaśnić regulator.

Jest 5G, czy jednak nie? UOKiK sprawdza operatorów
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 7 lutego 2022

UOKiK: Ludzie skarżą się na 5G

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do regulatora wpływają zastrzeżenia konsumentów, które dotyczą usługi mobilnego internetu w technologii najnowszej generacji 5G. Z definicji powinna zwiększyć się prędkość pobierania danych. Szef UOKiK chce dokładnie sprawdzić przekaz w kampaniach marketingowych w związku z wprowadzaniem piątej generacji telefonii komórkowej. Postępowania wyjaśniające mają dotyczyć dwóch firm: Polkomtel (Plus) oraz P4 (Play). Ze skarg konsumentów wynika, że nie mogą oni skorzystać z tej technologii, mimo zapewnień ze strony przedsiębiorców” – informuje UOKiK. 

Telekomunikacja: Nie 5G a VoLTE największym przełomem 2021 roku?Telekomunikacja: Nie 5G a VoLTE największym przełomem 2021 roku?Anna Malinowska

UOKiK dostrzega problem z 5G?

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ocenia, że rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd” – powiedział.

UOKiK zauważa, że technologia 5G wprowadza korzyści dla konsumentów wiele korzyści, które wzbudzają zainteresowanie wśród konsumentów. Zadaniem regulatora przekaz przedsiębiorców powinien jednak dotyczyć nie tylko korzyści, ale także warunków jakie muszą być spełnione, by bez przeszkód korzystać z nowej generacji transferu danych. 

Na co skarżą się użytkownicy 5G?

Jak podaje UOKiK, klienci Plusa informowali regulatora o nieprawidłowym działaniu technologii piątej generacji, mimo posiadania urządzeń, które pozwalają na jej obsługę. Konsumenci korzystający z usług Play natomiast, byli pewni, że cena jaka pojawiała się w reklamach obejmowała internet w prędkości 5G. „Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii” – informuje urząd.

Teraz szef UOKiK ma zweryfikować w postępowaniach wyjaśniających, czy rzeczywiście sytuacje opisane przez klientów sieci, faktycznie miały miejsce. Urząd dodaje, że postępowanie jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnej firmie. Podstawowym celem jest dokładne sprawdzenie oraz wyjaśnienie jakie mechanizmy panują na rynku telekomunikacyjnym. 

Dopiero kolejnym krokiem może być (choć nie musi) właściwe postępowanie, którego konsekwencją może być kara do 10 procent rocznego obrotu firmy. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!