Kablówka UPC podwyższyła ci abonament? Możesz liczyć na rekompensatę

UOKiK ukarał operatora UPC Polska za podwyższenie wysokości abonamentu w trakcie trwania umów oraz za zmianę postanowień w umowach, bez wcześniejszego informowania o tym swoich klientów. Sprawdź, na jakie formy rekompensaty mogą liczyć poszkodowani klienci.

Kablówka UPC podwyższyła ci abonament? Możesz liczyć na rekompensatę
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 28 października 2020

Do UOKiK napływały liczne skargi konsumentów na operatora sieci kablowej UPC, dotyczące bezpodstawnego podwyższenia wysokości abonamentu, mimo braku zapisów w umowach zezwalających na taką praktykę. Klienci UPC, którzy zawarli umowy na czas nieokreślony, dowiedzieli się z listów, że w związku z przyspieszeniu prędkości internetu cena usługi wzrasta o 7 zł. Nowe opłaty miały wejść od 1 marca 2015 roku. Po roku operator poinformował swoich klientów o kolejnej podwyżce — tym razem abonament wzrósł od 3 do 8 zł w zależności od pakietu. Dodatkowo klienci dowiedzieli się, że operator wprowadza do umów postanowienia, które umożliwiają mu podwyższanie wysokości abonamentu w trakcie trwania umowy. 

UOKiK po przeprowadzeniu postępowania stwierdził, że spółka UPC Polska stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, o których mowa w art. 24 ust. 2 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Operator nie miał prawa podwyższać abonamentu i jednostronnie zmieniać postanowień umownych, ponieważ umowy nie zawierały tzw. klauzul modyfikacyjnych określających, co i w jakich warunkach może ulec zmianie w trakcie trwania umowy. W efekcie UPC mogło naruszyć dobre obyczaje w postaci lojalności, zaufania i uczciwości kupieckiej.

Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony — zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. — W tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się przed Prezesem Urzędu do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych. Przykładowo UPC przywróci poprzednie ceny i nie będzie podwyższać abonamentu w przyszłości dla określonej grupy klientów – dodaje prezes UOKiK.

Decyzja UOKiK jest prawomocna i podlega wykonaniu.

Jakie uprawnienia do kontrolowania obywateli ma Żandarmeria Wojskowa?Jakie uprawnienia do kontrolowania obywateli ma Żandarmeria Wojskowa? Jan Wróblewski

Na jakie rekompensaty mogą liczyć klienci UPC?

W wyniku decyzji UOKiK operator musi przywrócić poprzednie ceny i zagwarantować brak podwyżek w przyszłości dla określonej grupy klientów. Operator zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat. Aktualni abonenci mogą liczyć na następujące rekompensaty:

  • Klienci, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekroczyła 200 zł mogą wybrać jedną darmową usługę wśród następującej oferty: telefonia komórkowa, pakiet bezpieczeństwa, dostęp do określonych pakietów kanałów (HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige).
  • Klienci, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł mogą wybrać dwie darmowe usługi (z oferty wyżej).
  • Poprzednia cena i parametry — bez względu na wysokość rachunków, aktualni abonenci mogą skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą.
  • Obniżka abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu (oferta dla osób, które nadal są abonentami UPC, ale obecnie korzystają z innych usług niż te, które objęły podwyżki).

Z kolei byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy, a konkretnie 75 proc. zapłaconych podwyżek. Innym zaproponowanym rozwiązaniem dla tej grupy jest  ponowne skorzystanie z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł przez 18 miesięcy.

Zaproponowane rozwiązania opisane dotyczą obecnych i byłych abonentów, do których UPC wysyłał listy informujące o podwyżkach i zmianach w umowach.

UPC poinformuje swoich klientów o decyzji e-mailem, pocztą, SMS-em lub za pośrednictwem indywidualnego konta abonenta. Operator ma obowiązek poinformować o decyzji wybierając co najmniej 2 ze wskazanych kanałów komunikacji.

Aby skorzystać z rekompensaty, klient powinien zgłosić się do operatora w terminie 30 dni od otrzymania informacji od UPC. W sytuacji, w której do klienta nie zostanie wysłana informacja, oferta będzie ważna w terminie 30 dni od daty zamieszczenia komunikatu na stronie UPC. 

Na podstawie materiału UOKiK

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

E-mail: [email protected]

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Urząd Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej – 22 330 40 00

Jak działają salony kosmetyczne i fryzjerskie w czerwonej strefie?Jak działają salony kosmetyczne i fryzjerskie w czerwonej strefie? Michał Górecki

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!