Kablówka UPC podwyższyła ci abonament? Możesz liczyć na rekompensatę

UOKiK ukarał operatora UPC Polska za podwyższenie wysokości abonamentu w trakcie trwania umów oraz za zmianę postanowień w umowach, bez wcześniejszego informowania o tym swoich klientów. Sprawdź, na jakie formy rekompensaty mogą liczyć poszkodowani klienci.

Kablówka UPC podwyższyła ci abonament? Możesz liczyć na rekompensatę
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 28 października 2020

Do UOKiK napływały liczne skargi konsumentów na operatora sieci kablowej UPC, dotyczące bezpodstawnego podwyższenia wysokości abonamentu, mimo braku zapisów w umowach zezwalających na taką praktykę. Klienci UPC, którzy zawarli umowy na czas nieokreślony, dowiedzieli się z listów, że w związku z przyspieszeniu prędkości internetu cena usługi wzrasta o 7 zł. Nowe opłaty miały wejść od 1 marca 2015 roku. Po roku operator poinformował swoich klientów o kolejnej podwyżce — tym razem abonament wzrósł od 3 do 8 zł w zależności od pakietu. Dodatkowo klienci dowiedzieli się, że operator wprowadza do umów postanowienia, które umożliwiają mu podwyższanie wysokości abonamentu w trakcie trwania umowy. 

UOKiK po przeprowadzeniu postępowania stwierdził, że spółka UPC Polska stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, o których mowa w art. 24 ust. 2 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Operator nie miał prawa podwyższać abonamentu i jednostronnie zmieniać postanowień umownych, ponieważ umowy nie zawierały tzw. klauzul modyfikacyjnych określających, co i w jakich warunkach może ulec zmianie w trakcie trwania umowy. W efekcie UPC mogło naruszyć dobre obyczaje w postaci lojalności, zaufania i uczciwości kupieckiej.

Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony — zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. — W tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się przed Prezesem Urzędu do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych. Przykładowo UPC przywróci poprzednie ceny i nie będzie podwyższać abonamentu w przyszłości dla określonej grupy klientów – dodaje prezes UOKiK.

Decyzja UOKiK jest prawomocna i podlega wykonaniu.

Jakie uprawnienia do kontrolowania obywateli ma Żandarmeria Wojskowa?Jakie uprawnienia do kontrolowania obywateli ma Żandarmeria Wojskowa? Jan Wróblewski

Na jakie rekompensaty mogą liczyć klienci UPC?

W wyniku decyzji UOKiK operator musi przywrócić poprzednie ceny i zagwarantować brak podwyżek w przyszłości dla określonej grupy klientów. Operator zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat. Aktualni abonenci mogą liczyć na następujące rekompensaty:

  • Klienci, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekroczyła 200 zł mogą wybrać jedną darmową usługę wśród następującej oferty: telefonia komórkowa, pakiet bezpieczeństwa, dostęp do określonych pakietów kanałów (HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige).
  • Klienci, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł mogą wybrać dwie darmowe usługi (z oferty wyżej).
  • Poprzednia cena i parametry — bez względu na wysokość rachunków, aktualni abonenci mogą skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą.
  • Obniżka abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu (oferta dla osób, które nadal są abonentami UPC, ale obecnie korzystają z innych usług niż te, które objęły podwyżki).

Z kolei byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy, a konkretnie 75 proc. zapłaconych podwyżek. Innym zaproponowanym rozwiązaniem dla tej grupy jest  ponowne skorzystanie z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł przez 18 miesięcy.

Zaproponowane rozwiązania opisane dotyczą obecnych i byłych abonentów, do których UPC wysyłał listy informujące o podwyżkach i zmianach w umowach.

UPC poinformuje swoich klientów o decyzji e-mailem, pocztą, SMS-em lub za pośrednictwem indywidualnego konta abonenta. Operator ma obowiązek poinformować o decyzji wybierając co najmniej 2 ze wskazanych kanałów komunikacji.

Aby skorzystać z rekompensaty, klient powinien zgłosić się do operatora w terminie 30 dni od otrzymania informacji od UPC. W sytuacji, w której do klienta nie zostanie wysłana informacja, oferta będzie ważna w terminie 30 dni od daty zamieszczenia komunikatu na stronie UPC. 

Na podstawie materiału UOKiK

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka

E-mail: [email protected]

Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Urząd Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej – 22 330 40 00

Jak działają salony kosmetyczne i fryzjerskie w czerwonej strefie?Jak działają salony kosmetyczne i fryzjerskie w czerwonej strefie? Michał Górecki

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Jakie są kary dla pracowników?
Praca

Jakie są kary dla pracowników?

Kodek pracy reguluje m.in. kwestie kar dla pracowników od pracodawcy. Ta najlżejsza to upomnienie ustne lub pisemne. Co jeszcze może czekać niezdyscyplinowanego pracownika?...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!