Kolejne 3 mld złotych na drogi lokalne – gdzie powstaną nowe trasy?
Kolejne 3 mld złotych trafią do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, zdecydowała Rada Ministrów. To oznacza, że do dyspozycji samorządów inwestujących w trasy lokalne będzie łącznie 39 mld zł – poinformowało ministerstwo infrastruktury.

- Michał Górecki
- /
- 5 listopada 2020
Czy powstaną obwodnice na drodze wojewódzkiej?
Duże inwestycje związane z budową obwodnic, przez lata powstawały głównie na drogach krajowych. Dzięki dodatkowym środkom na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będą realizowane zadania obwodnicowe także w ciągu dróg wojewódzkich, które przecinają wiele miast i miasteczek, generując tym samym ogromne natężenie ruchu.
Środki trafią też na tzw. zadania miejskie polegające na budowie, przebudowie bądź remoncie zarówno tras wojewódzkich jak i powiatowych i gminnych.
Kto buduje obwodnice na drogach wojewódzkich?
Jak tłumaczy resort infrastruktury, samorząd województwa będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie inwestycji obwodnicowych lub miejskich w wysokości do 80 proc. kosztów jego realizacji. To dużo, tym bardziej, że budowa kilkukilometrowego odcinka nowej drogi to koszt idący w dziesiątki milionów złotych. Jest jednak jedno zastrzeżenie. W przypadku obwodnic, przyznana kwota nie może przekraczać 100 mln złotych, natomiast w przypadku zadań miejskich 30 mln złotych.
Co ważne, przy realizacji tych inwestycji nie będzie potrzebny pośpiech. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zakłada, że finansowane będą także inwestycje wieloletnie i to do 2028 roku – poinformował resort infrastruktury.
Jak złożyć wniosek o zmianę oznakowania drogi?Mikołaj Frączak
Gdzie powstaną obwodnice na drogach wojewódzkich?
Dofinansowanie o którym mowa będzie przyznana na budowę obwodnic na tych drogach wojewódzkich, na których odbywa się wzmożony ruch tranzytowy. Chodzi o minimalizację korków, hałasu oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Głównym celem jest odseparowanie tranzytu od ruchu lokalnego.
Budowa dróg a COVID-19
Jak czytamy w komunikacie ministerstwa, zwiększenie puli środków na inwestycje drogowe ma się przyczynić do pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców, co jest ważne w walce z gospodarczymi skutkami trwającej pandemii.
Kto finansuje budowę przejść dla pieszych?
Budowa nowego przejścia dla pieszych zawsze wymaga najpierw zgody odpowiednich władz a potem przeprowadzenie inwestycji polegającej na odpowiednim oznakowaniu oraz przystosowaniu takiego rozwiązania do warunków ruchu. Zwykle inwestorem jest zarządca danej drogi. W przypadku dróg lokalnych będzie możliwość wystąpienia o dofinansowanie takiego działania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Dzięki środkom będzie można zrealizować różnego rodzaju inwestycje np. doświetlenie przejść wraz ze strefą oczekiwania, budowa progów zwalniających, zmiana geometrii pasa, zwężenia jezdni itd.
Gmina planuje na mojej działce drogę – co robić? Mikołaj Frączak
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg 2020
Jak wynika z wyliczeń ministerstwa infrastruktury w 2020 roku wsparcie w programie otrzyma 2297 zadań w tym 623 powiatowe i 1674 gminne. W ten sposób zbudowanych, przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 3467 km dróg. Dla wielu samorządów to jedyna szansa na przeprowadzenie poważnych inwestycji takich jak budowa drogi po nowym śladzie (np. obwodnicy), remont wiaduktów czy przebudowa układów komunikacyjnych w centrach miast
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.