Koniec oszustwa phishingu? Jest poważny projekt
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej mają pomysł na to, jak chronić abonentów polskich sieci komórkowych przed oszustami wykorzystującymi m.in. metodę phishingu. Do dyskusji dołączają najwięksi operatorzy.

- Anna Malinowska
- /
- 23 lutego 2022
Coraz więcej cyberataków
Choć phishing to metoda, którą oszuści wykorzystują od ponad dekady, to jednak w ostatnim czasie liczba podobnych przestępstw zaczęła rosnąć w dramatycznym tempie.
Cyberataki oparte np. na podstępnych linkach przesyłanych w wiadomościach, które prowadzą do fałszywych formularzy lub stron, zdarzają się właściwie każdego dnia. Sytuacja jest groźna. Mimo wielu ostrzeżeń ludzie nadal tracą oszczędności życia, a przestępcy posuwają się do coraz bardziej podstępnych metod działania.
Premier podnosi stopień alarmowy dla Polski. Co to jest Charlie CRP?Anna Malinowska
Jak chronić obywateli przed cyberatakami?
Już w grudniu 2021 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wspólnie z przedstawicielami największych operatorów, pochylił się nad propozycją zespołu reagowania na incydenty NASK. Chodzi o przygotowanie takich technicznych oraz prawnych rozwiązań, które skutecznie będą chroniły Polaków przed oszustami. Plan działania przedstawił właśnie minister z KPRM Janusz Cieszyński.
Powstanie ustawa antyphishingowa?
Jak informuje minister Cieszyński - „strony zidentyfikowane przez NASK jako szkodliwe zaczęły być blokowane przez operatorów już w trakcie pandemii. Niestety okazało się, że potrzebne są dalsze kroki, które sprawią, że złośliwe wiadomości w ogóle nie dotrą do obywateli. Jesteśmy zdeterminowani, żeby ukrócić swobodną dystrybucję kampanii phishingowych” – powiedział podczas konferencji. Stąd plany, by wdrożyć w ramach ustawy skuteczne rozwiązania. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pakiet rozwiązań pojawi się już na koniec pierwszego kwartału 2022 roku.
Działania przeciw phishingowi
Ustawa po pierwsze doprecyzuje katalog nadużyć. „Wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS), w których nadawca podszywa się pod inny podmiot w celu nakłonienia odbiorcy tej wiadomości do określonego działania w szczególności przekazania danych osobowych lub instalacji oprogramowania”.
Po drugie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych zostanie nałożony obowiązek zapobiegania nadużyciom w odniesieniu do SMS od oszustów oraz sposób współpracy z CSIRT NASK, który przygotuje odpowiednie wzorce wiadomości.
Po trzecie, operatorzy będą mieli obowiązek natychmiastowego blokowania SMS-ów, które zawierają treści zawarte we wzorcu wiadomości określonym przez NASK. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą posiadali także niezbędne uprawnienia w zakresie przetwarzania SMS-ów w celu wyszukiwania szkodliwych wzorców komunikatów. W ten sposób spora część niebezpiecznych wiadomości w ogóle nie dotrze do odbiorców.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.