Nareszcie konkrety. Nowe przepisy w ruchu drogowym

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy mają ujednolicić maksymalną dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym bez względu na porę dnia, poprawić bezpieczeństwo pieszych na pasach oraz karać „jazdę na zderzaku” czyli niezachowanie bezpiecznej odległości między autami na autostradach i ekspresówkach.

Nareszcie konkrety. Nowe przepisy w ruchu drogowym
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 25 listopada 2020

Nowe przepisy dotyczące przejść dla pieszych

Obecnie obowiązujące przepisy mówią o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejścia dla pieszych i ustąpienia pierwszeństwa osobom, które już się na nim znajdują. Dodatkowo w rejonie przejść należy zmniejszyć prędkość, aby nie narazić bezpieczeństwa pieszych. Teraz rząd proponuje rozszerzenie listy obowiązków kierowcy, który będzie musiał udzielić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu  na przejście. Z kolei pieszy będzie miał obowiązek zachowania szczególnej ostrożności oraz zachowania dostosowanego na warunków i sytuacji tak, by umożliwić np. kierowcy odpowiednio szybkie reagowanie.

Zakaz używania telefonów komórkowych na przejściu dla pieszych

Projekt nowelizacji zawiera propozycję wprowadzenia… zakazu używania przez pieszych wchodzących na jezdnię lub torowisko w obrębie przejść telefonów komórkowych oraz innych urządzeń, które mogą ograniczyć percepcję.

10 elementów, na które musisz zwrócić uwagę kupując pierwsze mieszkanie10 elementów, na które musisz zwrócić uwagę kupując pierwsze mieszkanieMartyna Kowalska

Odległości między samochodami na ekspresówkach i autostradach

Autorzy projektu nowelizacji przepisów drogowych bacznie przyjrzeli się policyjnym statystykom, z których wynika, że obok zbyt szybkiej jazdy, nieprawidłowego wyprzedzania, zmiany pasa czy zmęczenia jedną z istotnych przyczyn wypadków jest niezachowanie bezpiecznej odległości – szczególnie na autostradach oraz drogach ekspresowych (S).

Ministerstwo Infrastruktury zwraca uwagę na fakt, że nagminną na polskich drogach sytuacją jest tzw. „jazda na zderzaku” polegająca na utrzymywaniu zbyt małej odległości za poprzedzającym pojazdem. Eksperci zwracają uwagę, że szczególnie na trasach umożliwiających szybką jazdę, taka praktyka może zakończyć się tragicznie w sytuacji wymagającej szybkiej reakcji np. gwałtownego hamowania. Jak pokazuje doświadczenie, takie zachowanie często było główną przyczyną karambolu.

Jakie odległości między pojazdami?

Projekt zakłada aby autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości. To oznacza, że jadąc 100 km/h należy zachować odstęp 50 m od poprzedzającego pojazdu. Analogicznie, jadąc maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 140 km/h wymagana odległość będzie wynosiła 70 m. Jak zaznacza resort infrastruktury, podobne przepisy obowiązują m.in. w Niemczech oraz w innych europejskich krajach.

Wyjątkiem od tej zasady ma być jedynie sytuacja w której kierujący pojazdem jest w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania.

Jak zgłosić wykroczenie?Jak zgłosić wykroczenie? Dorota Kraskowska

Maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym

Maksymalna prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym zostanie obniżona do 50 km/h także w godzinach nocnych. W ocenie autorów projektu ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Według przeprowadzonych analiz obniżenie prędkości z 60 do 50 km/h w sposób istotny wpływa na skrócenie drogi hamowania, a jeśli już dojdzie do zderzenia ogranicza skutki wypadku.

Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h – czytamy na stronie resortu infrastruktury.

Obecnie nasz kraj jest jedynym państwem członkowskim Unii Europejskiej, który dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!