NFZ: próby wyłudzenia danych pacjentów
Do Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia docierają informacje o oszustach, którzy powołując się na NFZ, próbują wyłudzić dane osobowe pacjentów z placówek medycznych. Przestępcy mają podawać się za kontrolerów Funduszu. Instytucja apeluje o zwiększoną ostrożność.
- Anna Malinowska
- /
- 30 kwietnia 2021
Oszustwo na NFZ
Pomysłowość oszustów zaskoczyła kolejną państwową instytucję. Tym razem osoby trudniące się wyłudzaniem danych osobowych osób trzecich, wykorzystują ogromne zamieszanie jakie w związku z pandemią trwa w placówkach medycznych i powołują się za pracowników Departamentu Kontroli Narodowego Funduszu Zdrowia.
Podczas rozmowy telefonicznej próbują „wyciągnąć” od osoby, która odebrała telefon, dane osobowe leczonych w danej placówce pacjentów, powołując się na rzekomo prowadzoną ważną kontrolę.
Nowa pomoc finansowa dla trzech branżAnna Malinowska
Jak rozpoznać próbę wyłudzenia danych?
W tym wypadku NFZ stawia sprawę krótko – instytucja oraz pracownicy Departamentu Kontroli Narodowego Funduszu Zdrowia nigdy nie wymagają od świadczeniodawców podawania drogą telefoniczną danych osobowych osób, które leczą się w danym miejscu. Każdą taką próbę należy więc traktować jako próbę wyłudzenia.
Najwyraźniej oszuści sięgający w nielegalny sposób po chronione dane, liczą na brak czujności pracownika placówki, który w ferworze walki, może potraktować serio taką prośbę. Przestępcy znają socjotechnikę i wiedzą gdzie i kiedy uderzyć. W tym przypadku próbują wyciągnąć dane wykorzystując np. zamieszanie w związku ze szczepieniami. Zapewne dlatego wywołują także presję czasu, w której łatwiej popełnić błędną decyzję.
Czy każdy bilet za przejazd będzie fakturą?Mikołaj Frączak
Gdzie zgłosić próbę wyłudzenia danych?
„Każdą tego typu sytuację należy zgłaszać do najbliższego oddziału NFZ oraz organów ścigania, z którymi Fundusz podjął już współpracę w tym zakresie”. — napisano w komunikacie Funduszu. Dodatkowo, NFZ przypomina o ciążącym na pracownikach placówek medycznych obowiązku zapewnienia ochrony danych osobowych pacjentów. W kontekście ostatnio zauważalnego zjawiska Fundusz prosi, aby osoby, które odbierają telefony w placówkach medycznych pamiętały, że osoba, która znajduje się po drugiej stronie łącza niekoniecznie ma dobre
intencje.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.