Nieprawidłowości w dostępie do informacji o stanie zdrowia - RPP reaguje
Pacjentka, która zgłosiła się do jednego ze szpitali, była tuż przed porodem, a wykonane wcześniej badania nie wskazywały na żadne problemy zdrowotne. Przeprowadzający USG lekarz ograniczył się jedynie do zdawkowej informacji o tym, że nie widzi nieprawidłowości, nie chcąc powiedzieć nic więcej. Zaniepokojeni przyszli rodzice powiadomili Rzecznika Praw Pacjenta – jego reakcja była natychmiastowa.
- Jakub Stasak
- /
- 21 lipca 2023
Interwencja Rzecznika i ponowne badanie
Obawy przyszłych rodziców o zdrowie potomka potęgował niewłaściwie opisany przez lekarza obraz ultrasonografii.
Żadne z wykonanych wcześniej badań nie dawało powodów do niepokoju.
Zaalarmowany Rzecznik Praw Pacjenta natychmiast poprosił więc o wyjaśnienia, po jego interwencji ordynator oddziału ponownie przeprowadził USG.
Kto może korzystać ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością?Jakub Stasak
Tym razem jednak medyk wyjaśnił zainteresowanym, że ze względu na ułożenie dziecka do porodu, uzyskanie pełnego obrazu jest niemożliwe, podkreślił także brak jakichkolwiek symptomów wskazujących na zagrożenie życia czy zdrowia matki lub dziecka.
Poród przebiegł bez komplikacji i powikłań, maluch urodził się zdrowy, a jego rodzice podziękowali Rzecznikowi za interwencję.
Głównym problemem w tej sprawie była niewątpliwie niewłaściwa komunikacja lekarza z pacjentką, przede wszystkim zaś brak informacji o stanie zdrowia dziecka.
Zaufanie to podstawa
W opublikowanym na stronach internetowych Rzecznika Praw Pacjenta komentarzu podkreślono, że informacje o stanie zdrowia pacjentów, czy tak jak w opisanym przypadku – nienarodzonego dziecka, przekazywane powinny być w sposób zrozumiały, odpowiedni dla odbiorcy, pełny i wyczerpujący.
Skutkująca brakiem pełnej informacji o swoim stanie zdrowia niewłaściwa komunikacja lekarza z pacjentem, w sposób oczywisty uniemożliwia mu świadomy udział w procesie diagnostyczno-leczniczym.
Szczególnie ważne jest to w opiece okołoporodowej, brak informacji odbiera przyszłym rodzicom poczucie bezpieczeństwa, narażając ich na niepotrzebny stres, podważa zaufanie do lekarza.
Każdy pacjent ma pełne prawo do zadawania pytań, mających na celu rozwianie wszelkich towarzyszących mu wątpliwości.
Odmowa transportu sanitarnego po zakończonej hospitalizacji — RPP reagujeJakub Stasak
Obowiązkiem lekarza jest udzielenie odpowiedzi na nie w sposób możliwie najbardziej przystępny – pacjent nie może pozostać niedoinformowany.
Do jakich informacji ma prawo pacjent?
Zakres przekazywanych przez lekarza informacji powinien być tak szeroki, jak wymagają tego okoliczności.
Prawo pacjenta do informacji o stanie swojego zdrowia obejmuje szczegółowe relacje na temat m.in.:
• rozpoznania,
• proponowanych oraz możliwych metod diagnostycznych i leczniczych,
• dających się przewidzieć następstw ich zastosowania lub zaniechania,
• wyników leczenia,
• rokowań.
Pacjent ma prawo do pilnej konsultacji medycznej. Opis przypadkuJakub Stasak
Prawo do uzyskania informacji o stanie zdrowia pacjentów małoletnich przysługuje ich prawnym opiekunom.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.