Od czerwca Kraków z trzema mostami kolejowymi

Prace przy ostatnim z trzech mostów kolejowych Krakowa mają zakończyć się w czerwcu. Wraz z finalizacją inwestycji uruchomione zostaną dodatkowe tory w centrum miasta.

Od czerwca Kraków z trzema mostami kolejowymi
  • Jakub Stasak
  • /
  • 23 maja 2023

Minister na budowie

We czwartek (18 maja) wizytę na placu budowy złożył szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk, w którego obecności odbył się przejazd techniczny.

Pełna nazwa projektu brzmi: „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.

Kraków zabezpieczony przed powodzią?Kraków zabezpieczony przed powodzią?Jakub Stasak

Podczas swojego wystąpienia minister Adamczyk podkreślał:

„Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta”.

W przygotowaniu są w sumie trzy mosty kolejowe nad Wisłą, mające docelowo usprawnić przejazd pociągów w całym regionie.

Choć konstrukcja każdego z nich jest podobna, różnią się szerokością, a składają z trzech łukowych przęseł, z których największe mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości.

Według zapowiedzi kursujące po mostach pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 100 km/h.

Nie tylko pociągi

Dwa zrealizowane wcześniej obiekty zostały już oddane do użytku, trzeci z nich, dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów, znacznie poprawi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.

Montowany właśnie chodnik dla pieszych ma być podwieszony po zewnętrznej stronie całej konstrukcji.

Gdzie można kupić bilety na pociąg?Gdzie można kupić bilety na pociąg?Małgorzata Łaziuk

Gotowe są ponadto zlokalizowane na samej przeprawie droga dla rowerów i tor kolejowy – pierwsze pociągi pojawią się na nim w połowie czerwca.

Do tego czasu zakończą się prace związane z układaniem nawierzchni i montowaniem barier ochronnych, przeprowadzone zostaną również niezbędne próby obciążeniowe.

W projekcie uwzględniono także najazdy oraz schody dla pieszych i rowerzystów, zaplanowane tak, aby mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Nowocześnie, szybko i bezpiecznie

Otwarcie ostatniego z trzech mostów pozwoli Polskim Liniom Kolejowym na uruchomienie w obrębie odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów nowych torów (od czerwca pociągi będą mogły korzystać z czterech).

Główny cel inwestycji to zwiększenie rozwijanych prędkości przy jednoczesnym wdrożeniu innowacyjnych systemów bezpieczeństwa (m.in. nowoczesny system sterowania ruchem) oraz docelowe oddzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego.

Czy podróż koleją jest ekologiczna – sprawdź swój ślad węglowyCzy podróż koleją jest ekologiczna – sprawdź swój ślad węglowyAnna Malinowska

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a całkowity jego koszt wynosi około 1,2 mld zł.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!