Od czerwca Kraków z trzema mostami kolejowymi
Prace przy ostatnim z trzech mostów kolejowych Krakowa mają zakończyć się w czerwcu. Wraz z finalizacją inwestycji uruchomione zostaną dodatkowe tory w centrum miasta.
- Jakub Stasak
- /
- 23 maja 2023
Minister na budowie
We czwartek (18 maja) wizytę na placu budowy złożył szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk, w którego obecności odbył się przejazd techniczny.
Pełna nazwa projektu brzmi: „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.
Kraków zabezpieczony przed powodzią?Jakub Stasak
Podczas swojego wystąpienia minister Adamczyk podkreślał:
„Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta”.
W przygotowaniu są w sumie trzy mosty kolejowe nad Wisłą, mające docelowo usprawnić przejazd pociągów w całym regionie.
Choć konstrukcja każdego z nich jest podobna, różnią się szerokością, a składają z trzech łukowych przęseł, z których największe mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości.
Według zapowiedzi kursujące po mostach pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 100 km/h.
Nie tylko pociągi
Dwa zrealizowane wcześniej obiekty zostały już oddane do użytku, trzeci z nich, dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów, znacznie poprawi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.
Montowany właśnie chodnik dla pieszych ma być podwieszony po zewnętrznej stronie całej konstrukcji.
Gdzie można kupić bilety na pociąg?Małgorzata Łaziuk
Gotowe są ponadto zlokalizowane na samej przeprawie droga dla rowerów i tor kolejowy – pierwsze pociągi pojawią się na nim w połowie czerwca.
Do tego czasu zakończą się prace związane z układaniem nawierzchni i montowaniem barier ochronnych, przeprowadzone zostaną również niezbędne próby obciążeniowe.
W projekcie uwzględniono także najazdy oraz schody dla pieszych i rowerzystów, zaplanowane tak, aby mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Nowocześnie, szybko i bezpiecznie
Otwarcie ostatniego z trzech mostów pozwoli Polskim Liniom Kolejowym na uruchomienie w obrębie odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów nowych torów (od czerwca pociągi będą mogły korzystać z czterech).
Główny cel inwestycji to zwiększenie rozwijanych prędkości przy jednoczesnym wdrożeniu innowacyjnych systemów bezpieczeństwa (m.in. nowoczesny system sterowania ruchem) oraz docelowe oddzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego.
Czy podróż koleją jest ekologiczna – sprawdź swój ślad węglowyAnna Malinowska
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a całkowity jego koszt wynosi około 1,2 mld zł.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.