Ponad 400 autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice polskich miast
Podwoi się liczba autobusów elektrycznych i wodorowych w Polsce. Na ulice polskich miast ma wyjechać w najbliższym czasie ponad 400 takich pojazdów – informuje resort klimatu. Wnioski w tej sprawie złożyły 33 miasta, z czego dla 20 będą to pierwsze zeroemisyjne autobusy w systemie transportu.

- Michał Górecki
- /
- 28 stycznia 2021
Państwo kupuje autobusy
W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zakupionych zostanie 431 autobusów elektrycznych. Obecnie na polskich drogach zarejestrowanych jest 430 takich pojazdów. To oznacza, że ich liczba zostanie podwojona, zauważył minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Inwestycje miast w elektryczne autobusy
Jak wylicza resort, aplikacje w programie napłynęły z miast położonych w 14 województwach. Dla 20 z 33 miast biorących udział w programie to pierwsze kontakt z bezemisyjnym transportem.
„We wnioskach mamy deklarację zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów, ale złożone aplikacje wskazują też na gotowość nabycia ok. 100 autobusów wodorowych, co powinno dać impuls do wodoryzacji transportu publicznego, ale również do budowy kompetencji polskiego przemysłu w zakresie produkcji autobusów wodorowych, jak również technologii produkcji, transportu, magazynowania i tankowania wodoru – zgodnie z celami strategii wodorowej” – powiedział cytowany w komunikacie wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych Anna Malinowska
Stacje ładowania autobusów w miastach
Program zakłada instalację około 180 stacji ładowania e-autobusów oraz dwóch stacji tankowania wodoru. Zabezpieczono także środki na szkolenia dla prawie tysiąca osób, które będą zaangażowane w obsługę nowoczesnego taboru.
Ile autobusów jest w Polsce?
Zakup ponad 400 autobusów w skali całego kraju zdaje się być kroplą w morzu potrzeb. Obecnie w miastach w Polsce jeździ około 12 tysięcy autobusów, których średni przebieg wynosi ponad 75 tysięcy kilometrów. Takie dane przedstawił prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prof. Maciej Chorowski. Na szczęście wiele wskazuje na to, że niebawem pojawią się kolejne okazje do zakupu zielonego taboru do transportu miejskiego.
- „NFOŚiGW pracuje nad drugą fazą programu „Zielony Transport Publiczny”, która wymaga finansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Razem z właśnie zakończonym naborem dwie fazy programu powinny wypełnić lukę finansową między POIiŚ 2014-2020 a funduszami strukturalnymi z nowej perspektywy finansowej UE. Stabilna perspektywa wsparcia finansowego pozwala nie tylko miastom planować stopniową wymianę floty, ale również polskim producentom autobusów płynnie rozwijać portfele zamówień” – zauważył wiceprezes Funduszu Artur Lorkowski, który zajmuje się wdrażaniem programów e-mobility w instytucji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.