Rola linków w pozycjonowaniu

Link building to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie naszej strony internetowej i poprawę pozycji witryny w wyszukiwarce. Duża część osób zna jedynie linkowanie zewnętrzne powierzchownie i do końca nie wie, czym tak właściwie jest, dlaczego jest takie ważne, jaką rolę pełnią linki w pozycjonowaniu oraz jak i gdzie powinny być dodawane linki zewnętrzne do naszej pozycjonowanej witryny. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania i przedstawiamy najważniejsze informacje o linkowaniu zewnętrznym.

Rola linków w pozycjonowaniu
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 2 sierpnia 2021

Czym jest link building?

Link building to jedno z najważniejszych działań, które przeprowadza się podczas pozycjonowania strony internetowej. Jest to działanie, które zalicza się do grupy działań off site, czyli działań wykonywanych poza stroną internetową. Link building polega na umieszczaniu w internecie linków, które kierują do naszej strony internetowej. Mogą być to odnośniki kierujące do strony głównej czy też do wszystkich innych podstron i części serwisu. Linki te umieszcza się w różnych miejscach, a same odnośniki mogą mieć różną formę.

Link building jest też ściśle powiązany z algorytmem PageRank na, który ma istotny wpływ. Podnosi on ocenę strony w tej statystyce od 1 do 10 i sprawia, że strona jest bardziej wartościowa dla wyszukiwarki, przez co jest chętniej polecana. Dzieje się tak, gdyż Google bierze pod uwagę ilość i jakość odnośników kierujących do naszej witryny z sieci przy pomocy tego algorytmu, sprawdzając, jak pod tym kątem wypada nasza witryna na tle innych.

Linkowanie zewnętrzne jest jednym z najważniejszych i najistotniejszych czynników rankingowych. W przeszłości — na początku istnienia wyszukiwarki Google był to wręcz kluczowy czynnik, który praktycznie decydował o pozycji naszej strony w wyszukiwarce. Jego istotność została jednak regularnie zmniejszona, aby przeciwdziałać manipulacjom pozycji witryny w wyszukiwarce. Obecnie jest to jeden z najważniejszych czynników (por. https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/), jakie wpływają na pozycję naszej witryny i jest nieodłącznym elementem pozycjonowania każdej strony internetowej. Linki mogą być pozyskiwane z internetu w sposób automatyczny lub ręczny.

Prawie 15 tys. stron internetowych trafiło na listę ostrzeżeńPrawie 15 tys. stron internetowych trafiło na listę ostrzeżeńAnna Malinowska

Co ważne linki dodawane w internecie mogą mieć dwa atrybuty — dofollow i nofollow. Zależą one od ustawień witryny, na których dodajemy linkowanie. Linki typu dofollow przekazują część mocy pozycjonującej ze strony, z której prowadzą do naszej, podwyższając jej statystyki, co bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie. Linki nofollow zaś nie przekazują żadnych informacji i profitów względem czynnika PageRank naszej stronie i teoretycznie nie wpływają bezpośrednio na statystyki naszej strony internetowej. Sami pracownicy Google potwierdzają jednak, że linki tego typu również mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie, zwiększając wiarygodność i naturalność linkowania czy pomagają pozyskiwać ruch organiczny na naszą witrynę. Linki nofollow są zatem tłem dla linków dofollow, ale jest to ważne tło, bez którego zbudowanie poprawnego linkowania zewnętrznego nie byłoby możliwe, gdyż zaawansowane algorytmy Google są wyczulone na próby manipulacji czy pozyskiwania jedynie linków dofollow.

Jaką rolę pełnią linki w pozycjonowaniu?

Linki umieszczone do naszej strony internetowej w internecie pełnią niezmiernie ważną rolę w pozycjonowaniu stron w Google. Po pierwsze ułatwiają robotom Google przechodzenie z innych stron w internecie na naszą witrynę. Jeśli w sieci znajduje się wiele odnośników do naszej strony internetowej, roboty indeksujące dużo łatwiej odnajdują w naszą stronę i częściej na nią przechodzą. Pomaga to w procesie indeksowania a rankingowanie witryny jest szybsze i efektywniejsze — przez to nasza strona jest szybciej i wyżej pozycjonowana.

Marketing start-upów à la Elon. Czego możemy się nauczyć z Twittera Muska?Marketing start-upów à la Elon. Czego możemy się nauczyć z Twittera Muska?Łukasz Blichewicz

Jak czytamy na stronie linkowanie zewnętrzne podnosi również autorytet w naszej strony w oczach Google, a nasza witryna z wieloma prowadzącymi linkami zewnętrznymi jest postrzegana jako wartościowa i bardzo często polecana przez użytkowników. Jest to ważny sygnał dla wyszukiwarki Google, iż warto wyświetlać naszą witrynę często i na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, gdyż interesują się nią użytkownicy w sieci i często ją polecają sami między sobą. 

Linki zewnętrzne w pozycjonowaniu strony internetowej pełnią jeszcze jedną — dość zaskakującą rolę, jaką jest pozyskiwanie ruchu organicznego na stronę. Umieszczając w sieci dużą ilość linków w miejscach widocznych, będą przez nie przechodzili na naszą witrynę nowi użytkownicy. Wiąże się to ze zwiększeniem ruchu na naszej stronie, a także pozyskaniem stałych użytkowników, którzy będą powracali na naszą witrynę. Jest to niezmiernie korzystna wartość dodana, która pomaga budować i zwiększać inne statystyki strony związane z jej funkcjonowaniem. 

Dlaczego linkowanie zewnętrzne jest takie ważne?

Linkowanie zewnętrzne jest bardzo istotne podczas pozycjonowania ze względu na to, iż ma istotny wpływ na ocenę naszej strony przez wyszukiwarkę Google. Podczas indeksowania oraz w chwili wprowadzenia konkretnego zapytania tematycznego do wyszukiwarki, Google bada ilość odnośników konkretnych stron oraz ich jakość. Sprawdzając ilość powiązanych stron linkami z naszą witryną, wysnuwa wnioski i promuje te witryny, które posiadają więcej jakościowych linków. Algorytm PageRank oraz autorytet czy popularność witryny są bardzo ważnymi czynnikami dla Google, o które należy zadbać, właśnie linkując naszą stronę internetową.

Typy i miejsca pozyskiwania linków

Linki zwrotne kierujące do naszej witryny możemy pozyskiwać w różny sposób. Mogą one różnić się zarówno formą jak i lokalizacją. Linki zwrotne mogą być zatem bezpośrednimi otwartymi adresami URL umieszczonymi w sieci, aktywnymi słowami tekstowymi czy mieć postać zdjęć i grafik. Dodawane w sieci do naszej strony internetowej powinny być atrakcyjne i adekwatne do miejsca, w którym je publikujemy. Linkowanie możemy przeprowadzać w różnych miejscach o różnej charakterystyce takich jak:

Własny sklep internetowy. Czy to dobry pomysł na biznes?Własny sklep internetowy. Czy to dobry pomysł na biznes?Michał Górecki

  • fora internetowe

  • blogi

  • serwisy tematyczne 

  • portale internetowe

  • zaplecza

Zobacz też.

Ciekawostka: Bardzo mocne linki zwrotne możemy pozyskiwać również za darmo z największych serwisów internetowych, które mają miesięcznie wiele odsłon liczonych w milionach. Możemy zrobić to, dodając linki na najpopularniejszych portalach ogłoszeniowych, publikując je w ogłoszeniach w ten sposób, aby były częścią danego ogłoszenia, np. dostarczając dodatkowych informacji o nich.

Jakie powinny być linki zwrotne?

Jeśli wiemy już, czym jest linkowanie zewnętrzne, dlaczego jest takie ważne i jak są pozyskiwane linki z internetu, warto również odpowiedzieć na pytanie jak przeprowadzać cały proces, aby korzystnie wpływały na naszą witrynę internetową. Z pewnością linkowanie zewnętrzne powinno być dobrze zaplanowanym procesem i wykonywaniem pewnej strategii, a nie okazjonalnym dodawaniem linków w niezorganizowany sposób.

Dzięki temu wykorzystujemy maksymalnie potencjał linkowania oraz sprawiamy, że jest ono skuteczne. Linki zwrotne do naszej witryny internetowej powinny być dodawane naturalnie w różnych przedziałach czasowych oraz w różnych lokalizacjach i formach czy atrybutach. Zdecydowanie odradza się używania automatycznych programów, które masowo dodają linki w sieci. Wszystkie próby manipulowania linkowania są obecnie wychwytywane przez zaawansowane algorytmy Google, a nasza witryna może zostać za to ukarana brakiem efektów lub nawet obniżeniem rankingu.

Bardzo ważną informacją odnośnie linkowania zewnętrznego jest to, aby było ono przeprowadzone z jakościowych stron internetowych o wysokich statystykach. Obecnie jest to jeden z najważniejszych elementów linkowania, a dodawanie wielu Inków na bezwartościowych czy obumarłych stronach internetowych nie przyniesie praktycznie żadnego pozytywnego efektu.

Znacznie korzystniejsze od dodawania wielu linków na niskojakościowych witrynach jest pozyskanie nawet jednego linku z wartościowej strony internetowej, która posiada wysokie statystyki i duży ruch. Przeprowadzając linkowanie zewnętrzne, należy również brać pod uwagę tematykę miejsc i witryn, z jakich linkujemy naszą stronę internetową, tak, aby były one powiązane tematycznie lub lokalnie z naszym serwisem. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!