Rząd przyjął Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej

Rząd przyjął przygotowany przez resort infrastruktury Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku. Według MI to pierwszy średniookresowy dokument, który wiąże się z kompleksowym utrzymaniem sieci dróg krajowych. Jego realizacja będzie kosztowała państwo aż 58,3 mld złotych. 

Rząd przyjął Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 4 października 2022

Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku

Wśród głównych celów przyjętego programu wymienia się zwiększenie spójności sieci dróg krajowych, które są dostosowane do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony. To także zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego dróg oraz zmniejszenie negatywnego wpływu infrastruktury drogowej na środowisko naturalne. 

Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej jest przewidziany do realizacji w latach 2023-2030. Oprócz utrzymania strukturalnego i bieżącego, zakłada także pilotaż nowych rozwiązań. 

Co to jest utrzymanie strukturalne dróg?

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że pod pojęciem „utrzymania strukturalnego” rozumie się dostosowanie już istniejącej sieci dróg krajowych do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Może się to odbyć tylko poprzez wzmocnienie konstrukcji nawierzchni, a także poszerzenie jezdni oraz geometrii drogi. 

Co ta skomplikowana definicja oznacza w praktyce? M.in. to, że rząd planuje kompleksowe przebudowy oraz rozbudowy dróg, które znajdują się pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mówimy tutaj m.in. o przebudowie skrzyżowań, inwestycjach w obiekty inżynierskie oraz uzupełnienie infrastruktury o przejścia dla pieszych, czy rowerzystów. 

Program Kolej Plus – jest pierwszy przetarg!Program Kolej Plus – jest pierwszy przetarg!Anna Malinowska

Co to jest utrzymanie bieżące dróg?

Z kolei utrzymanie bieżące, to wszystkie rutynowe prace remontowe, naprawcze, konserwacyjne oraz porządkowe. Oprócz kwestii estetycznych, są one istotne dla zapobiegania degradacji nawierzchni, pobocza oraz innych elementów infrastruktury. Chodzi również o zachowanie większego bezpieczeństwa na drogach krajowych. 

Drogi i ekologia

Resort Infrastruktury dodaje w swoim komunikacie, że „program obejmuje także wykonanie projektów nowych rozwiązań w zakresie utrzymania sieci drogowej zmniejszających negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko, w tym m.in. zastosowanie zielonych filtrów antysmogowych, odnawialnych źródeł energii lub magazynów energii czy infrastruktury mającej na celu zapobieganie skutkom suszy”.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!