Techniczne „innowacje” w ciężarówce. Fałszował wskazania komputera pokładowego

Czego to ludzie nie wymyślą, by optymalizować koszty i zarabiać więcej? Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego podczas rutynowej kontroli ujawnili ciekawą, ale też nielegalną „innowację” techniczną. Specjalny mechanizm fałszował wskazania komputera i „udawał” prawidłową pracę układu oczyszczania spalin.

Techniczne „innowacje” w ciężarówce. Fałszował wskazania komputera pokładowego
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 20 stycznia 2022

Niedozwolone urządzenie w ciężarówce

W połowie stycznia funkcjonariusze Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego prowadzili rutynowe kontrole na krajowej siódemce w miejscowości Barak koło Szydłowca. Po zatrzymaniu i kontroli samochodu należącego do polskiego przewoźnika okazało się, że w ciężarówce działało nielegalne urządzenie. Jego zadaniem było fałszowanie wskazań komputera pokładowego. Chodziło o parametry sprawności układu spalin, które w tym przypadku sztucznie tworzone były przez emulator.

Ten patent rosyjskiego kierowcy zadziwił inspektorów. Dorobił włącznik do tachografu.Ten patent rosyjskiego kierowcy zadziwił inspektorów. Dorobił włącznik do tachografu.Mikołaj Frączak

Emulator AdBlue – co to takiego?

To już nie pierwszy raz, kiedy stwierdzono działanie w samochodzie ciężarowym tzw. emulatora AdBlue. Montowany jest on po to, by ukryć nieczynny układ SCR odpowiedzialny za eliminację ze spalin groźnych dla środowiska związków chemicznych. Takie urządzenie „symuluje” poprawne działanie układu redukcji spalin. Nie trzeba oczywiście dodawać, że wszelkie dane generowane przez takie urządzenie są całkowicie fałszywe. 

Po co kierowcy montują emulator AdBlue?

Jak tłumaczy Inspekcja Transportu Drogowego - „głównym powodem montażu tego emulatora jest ograniczenie kosztów odnośnie zakupu czynnika AdBlue wykorzystywanego w systemie SCR, a także unikanie ewentualnych drogich napraw z tym związanych” – czytamy w komunikacie. 

Co grozi za używanie emulatora AdBlue?

Tego typu rozwiązania faktycznie mogą generować niemałe oszczędności, ale tylko pozornie. W przypadku ciężarówki, zatrzymanej do kontroli na krajowej siódemce, przejazd musiał się natychmiast zakończyć. Inspektorzy ITD zatrzymali dowód rejestracyjny ciężarówki. Ciągnik siodłowy będzie mógł ruszyć w trasę dopiero wtedy, kiedy sprawność układu SCR zostanie całkowicie przywrócona. Sam kierowca będzie musiał głębiej sięgnąć do kieszeni, bowiem ukarano go mandatem karnym. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!