Trybunał Konstytucyjny zbada unijny zakaz samochodów spalinowych

Unijne przepisy zakazują rejestracji nowych samochodów spalinowych po 31 grudnia 2034 roku. Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie, czy rozporządzenie to jest zgodne z polską Ustawą zasadniczą.

Trybunał Konstytucyjny zbada unijny zakaz samochodów spalinowych
  • Jakub Stasak
  • /
  • 31 października 2023

Koniec ery samochodów spalinowych?

Analizowane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego weszło w życie 15 maja 2023 roku.

Bezpośrednio związane jest ono ze zmianą przepisów, dotyczących ograniczenia emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych.

Akt niniejszy zakazuje na terytorium całej Wspólnoty rejestrowania wspomnianych pojazdów o napędzie spalinowym po 31 grudnia 2034 roku.

W Radzie Unii Europejskiej nowe regulacje prawne poparły 23 państwa, trzy wstrzymały się od głosu, jedynie Polska wyraziła sprzeciw.

Czym jest i jak przebiega ratyfikacja umów międzynarodowych?Czym jest i jak przebiega ratyfikacja umów międzynarodowych?Jakub Stasak

Swoją reakcję na powyższy stan rzeczy następująco skomentował Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro:

„Aby bronić Polaków, ich praw i podstawowych interesów ekonomicznych Polski, kieruję do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o sprawdzenie, czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych jest zgodne z Konstytucją”.

Minister Ziobro podkreślił ponadto, że źródłem utrzymania ponad pięciu milionów Polaków jest praca w małych i mikro przedsiębiorstwach, wytwarzających łącznie 40% krajowego PKB, a całkowity zakaz korzystania z samochodów spalinowych może dla podmiotów tych oznaczać upadłość.

Zakaz używania samochodów spalinowych, a wykluczenie komunikacyjne

Zdaniem szefa resortu sprawiedliwości, wysokie ceny samochodów elektrycznych przy jednoczesnej niskiej opłacalności napraw tego typu pojazdów (m.in. ze względu na wysoką cenę baterii), połączone z oczywistym zanikiem rynku używanych aut spalinowych, skutkować będą pogłębianiem się ubóstwa, rozwarstwienia społecznego i wykluczenia komunikacyjnego.

Szczególnie narażone na eskalację opisanych zjawisk wydają się zaś tereny pozamiejskie, gdzie to właśnie samochody spalinowe są obecnie podstawowym środkiem komunikacji.

Unia Europejska zmieni przepisy – koniec tajemnicy zarobkowej i dysproporcji płciUnia Europejska zmieni przepisy – koniec tajemnicy zarobkowej i dysproporcji płciDamian Jemioło

Ograniczenia i zmiany wpłyną negatywnie również na rodzimy rynek warsztatów samochodowych.

Wykorzystywana w autach elektrycznych technologia znacznie różni się bowiem od tej znanej z pojazdów spalinowych, a co za tym idzie, przebranżowienie się mechaników będzie wysoce problematyczne.

Sporna interpretacja przepisów

W opisywanej sprawie Prokurator Generalny kwestionuje sposób interpretacji unijnych przepisów, którego dokonał Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Według TSUE, rozporządzenia powinny być przez Radę Unii Europejskiej przyjmowane jednogłośnie, jeśli ich regulacje dotyczą miksu energetycznego (struktury udziału poszczególnych źródeł w produkcji energii), co zostało wprost wykazane i zapisane w celach tych regulacji.

Zdaniem unijnego Trybunału Sprawiedliwości, w przypadku rozporządzenia wprowadzającego zakaz rejestracji samochodów spalinowych, wymóg jednomyślności nie obowiązuje, ponieważ nadrzędnym jego celem nie jest wpływanie na gospodarkę, a ochrona środowiska.

Unia Europejska chce ukarania rosyjskich zbrodniarzyUnia Europejska chce ukarania rosyjskich zbrodniarzyJakub Stasak

Stanowiska tego nie podziela jednak Zbigniew Ziobro, w którego ocenie zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych ma oczywisty i kluczowy wpływ na kształt polskiego miksu energetycznego, dlatego jego przyjęcie powinno wymagać jednomyślnej zgody wszystkich głosujących.

W przeciwnym wypadku byłoby to zaś rażące naruszenie przepisów traktatów akcesyjnego i lizbońskiego, stanowiących podstawę członkostwa naszego kraju we Wspólnocie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!