Uczniowie ze spektrum autyzmu chcą zmian w szkołach

Uczniowie i uczennice w spektrum autyzmu każdego dnia napotykają na bariery w szkołach, które utrudniają im funkcjonowanie w trakcie nauki. Niewiele się o tym mówi, a warto dodać, że w 2019 roku zdiagnozowano o 68 procent więcej przypadków dzieci z autyzmem w porównaniu z 2015 rokiem.

Uczniowie ze spektrum autyzmu chcą zmian w szkołach
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 27 września 2022

Coraz więcej diagnoz autyzmu

Jak wynika z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej, w 2015 roku diagnozę autyzmu miało 15553 uczniów. Pięć lat później ich liczba wzrosła do 26143, a łączna kwota subwencji oświatowej osiągnęła 1,39 mld zł. 

- Mamy coraz lepszą diagnostykę i coraz szerzej rozpoznajemy dzieci z całego spektrum – mówił dla niepelnosprawni.pl dr hab. Paweł Kubicki, socjolog i ekonomista, profesor Szkoły Głównej Handlowej, zajmujący się m.in. tematyką edukacji i wsparcia osób z niepełnosprawnościami. – Wcześniej najłatwiej i najczęściej diagnozowano autyzm wśród osób kończących w klasach specjalnych z bardzo głębokimi deficytami, w tym niepełnosprawnością intelektualną. Wskazuje on, że przyczyną wzrostu liczby diagnoz autyzmu jest lepsze narzędzia diagnostyczne i lepiej przygotowana kadra.

Jak przenieść dziecko do innej szkoły w trakcie roku szkolnego?Jak przenieść dziecko do innej szkoły w trakcie roku szkolnego?Michał Górecki

- Dawniej te dzieci były "trudne" i bez diagnoz albo na przykład z lekką niepełnosprawnością intelektualną – twierdzi prof. Kubicki na łamach niepelnosprawni.pl

Jak wesprzeć dzieci i młodzież ze spektrum?

Tymczasem pewne zachowania dzieci i młodzieży nie wynikają wcale np. z trudnego charakteru czy braku wychowania. I właśnie o tym mówili samorzecznicy w spektrum autyzmu podczas spotkania z przedstawicielami Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

- Od kilku już lat we wrześniu przypominamy, że my, młodzież w spektrum autyzmu, napotykamy na bariery w dostępie do edukacji, których nie widać na pierwszy rzut oka – powiedział szesnastoletni samorzecznik w spektrum autyzmu, Jan Gawroński, jeden z pomysłodawców kampanii, twórca Klubu Świadomej Młodzieży w Łodzi.

A następnie przedstawił główne postulaty kampanii:

  • STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
  • Psycholog dostępny w każdej szkole dla każdego ucznia/uczennicy.
  • Pokoje wyciszeń dostępne dla każdego ucznia/uczennicy.
  • Dostosowanie edukacji do potrzeb każdego ucznia/uczennicy – komfort psychiczny najważniejszy.
  • Lekcje Różnorodności w każdej szkole.
  • Zniesienie oceny z zachowania.

W trakcie tego spotkania uczniowie w spektrum autyzmu podzielili się swoimi osobistymi historiami i doświadczeniami dotyczącymi edukacji. 

Wskazali m.in. na: 

  • trudności w uzyskaniu odpowiedniego wsparcia, 
  • brak zrozumienia indywidualnych potrzeb 
  • bariery wynikające z postaw społecznych uczniów i nauczycieli.

Samorzecznicy podkreślili, jak wielkie wsparcie dostają w Klubie Świadomej Młodzieży. – Jesteśmy jak rodzina, a poczucie wspólnoty i pasja wzmacnia nas i pozwala się rozwijać — zaznaczyli. 

Kiedy dziecko może samodzielnie chodzić do szkoły?Kiedy dziecko może samodzielnie chodzić do szkoły?Anna Malinowska

- Proces edukacji powinien skupiać się przede wszystkim na uczniu i przygotowaniu go do dalszego życia. Przy planowaniu działań na każdy rok szkolny należy uwzględnić również sytuacje nietypowe, jak okres edukacji zdalnej. Tylko wówczas każdy będzie mógł czuć się przygotowany na zmiany — zaznaczyła Monika Wiszyńska-Rakowska z Zespołu ds. Równego Traktowania Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jednym z zadań Rzecznika Praw Obywatelskich jest prowadzenie badań z zakresu równego traktowania, które obejmują również trudności zgłaszane przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami. Badania obejmują również dobre praktyki, które można promować jako wzór możliwych działań na przyszłość.

Co dalej?

Sylwia Kowalska z Fundacji Autism Team podsumowała, że proces edukacji wymaga współpracy dyrektorów, nauczycieli, rodziców i samych uczniów. Każdy ma ważną rolę do odegrania w procesie edukacji, a rodzic powinien być traktowany jako ekspert od potrzeb ucznia.

Kolejne spotkania odbędą się w Kutnie, Kowalu, Chełmie, Poznaniu i Warszawie. Poruszone zostaną wówczas tematy dotyczące m.in: zatrudnienia i kompleksowego wsparcia osób dorosłych w spektrum autyzmu po zakończeniu edukacji.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!