Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - od teraz przez internet

Wnioski o bezpłatne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) można już składać w elektronicznym Urzędzie Skarbowym. Jedynym warunkiem skorzystania z takiej możliwości jest udzielenie zgody na doręczenie elektroniczne. 

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - od teraz przez internet
  • Michał Górecki
  • /
  • 23 września 2022

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach w e-US

Szef Krajowej Administracji Skarbowej Bartosz Zbaraszczuk poinformował, że za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego można już uzyskać zaświadczenia nie tylko o wysokości przychodu/dochodu, ale teraz także o niezaleganiu w podatkach.

Osoby, które korzystają z tej usługi, nie ponoszą opłaty skarbowej. Jest ona bowiem pobierana jedynie od tradycyjnych, papierowych zaświadczeń. W tym celu trzeba wyrazić zgodę na doręczenie elektroniczne. Jak wynika ze statystyk KAS, do tej pory zgodę na taką formę komunikacji z KAS wyraziło przeszło 112 tysięcy podatników. 

Sprawa załatwiona w kilka minut

Z kolei zastępca szefa KAS Anna Chałupa dodała, że podatnik jest w stanie otrzymać potrzebne zaświadczenie elektroniczne zaledwie w kilka minut od momentu złożenia wniosku do elektronicznego Urzędu Skarbowego. 

Ruszają e-Płatności. Nowa usługa dla podatnikówRuszają e-Płatności. Nowa usługa dla podatnikówMichał Górecki

Lista zaświadczeń, które można otrzymać przez e-US

Obecnie w elektronicznym Urzędzie Skarbowym można otrzymać zaświadczenie o wysokości przychodu/dochodu/podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wskazane w PIT (ZAS-DFU).

To jednak nie wszystko. Tą samą drogą można wnioskować o zaświadczenie o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF) oraz o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W). 

W jaki sposób wnioskować o zaświadczenie w e-US

Aby uzyskać jedno ze wspomnianych zaświadczeń, należy zalogować się do e-Urzędu Skarbowego na stronie podatki.gov.pl. Następnie konieczne jest wyrażenie zgody na doręczenie elektroniczne. W kolejnym kroku uzupełniamy stosowny wniosek o wydanie zaświadczenia i wysyłamy go do skarbówki. Wydane zaświadczenia można znaleźć na swoim koncie w e-US w specjalnej zakładce „Dokumenty otrzymane”. 

Czy zaświadczenie elektroniczne muszę drukować?

Nie, nie jest to konieczne. Można korzystać wyłącznie z postaci elektronicznej dokumentu, zapisać go na komputerze lub wysłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. Dokument wydany w e-Urzędzie Skarbowym podpisany jest pieczęcią Szefa KAS lub podpisem elektronicznym przez osobę do tego upoważnioną. Zaświadczenie elektroniczne ma taką samą moc prawną jak dokument papierowy” – informuje Krajowa Administracja Skarbowa. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!