Zbulwersowani Polacy nadal bojkotują firmy, które zostały w Rosji. Straty Leroy Merlin

Opinie Internautów o firmach, które pozostały na rosyjskim rynku po wybuchu wojny w Ukrainie, spadają na łeb i na szyję. Nawoływania do bojkotu marki nie ustają. Jednak jak pokazują efekty decyzji o wycofaniu się z Rosji koncernu odzieżowego LPP oraz Decathlona, możliwe jest szybkie ocieplenie wizerunku.

Zbulwersowani Polacy nadal bojkotują firmy, które zostały w Rosji. Straty Leroy Merlin
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 5 kwietnia 2022

Polacy "za" bojkotowaniem firm

Po ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego wiele firm zdecydowało się w ramach protestu wycofać z rosyjskiego rynku. Marki, które tego nie zrobiły, spotkały się z ostrą krytyką i nawoływaniem do bojkotu ich produktów. Jak wynika z badania SentiOne przeprowadzonego pod koniec marca, 65 proc. Polaków deklaruje, że nie będzie robić zakupów w firmach, które nadal działają w Rosji. 

Lista wstydu. Sprawdź, które marki zostały w Rosji. Na liście ponad 400 firm, które się wycofałyLista wstydu. Sprawdź, które marki zostały w Rosji. Na liście ponad 400 firm, które się wycofałyMonika Świetlińska

SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, przeanalizowała ponad 75 tys. wypowiedzi we wszystkich językach europejskich na temat wojny w Ukrainie. 

W ciągu ostatnich trzech tygodni apele wzywające do bojkotu marek, które zostały na rynku rosyjskim, zyskały bardzo duże zasięgi i były wielokrotnie udostępniane. Wpis na twitterowym koncie portalu The Kyiv Independent nawołujący do bojkotowania Auchan, Alcampo (hiszpańska nazwa sieci Auchan), Leroy Merlin i Decathlonu dotarł do ponad 3 mln Internautów i został polubiony 17 tys. razy. 

Decathlon — ostra krytyka i poprawa nastrojów

Popularny sklep sportowy był ostro krytykowany za brak reakcji na wojnę w Ukrainie. Kiedy 29 marca firma postanowiła jednak wycofać się z rosyjskiego rynku, liczba wypowiedzi na jej temat gwałtownie wzrosła — z niecałych 3 tys. do ponad 7 tys.

LPP — udana rehabilitacja

Polski koncern odzieżowy, właściciel marek Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay, w pierwszych dniach marca zapowiedział zawieszenie swojej działalności w Rosji. Jednak przeprowadzenie tego w praktyce zajęło mu niemal miesiąc, co spotkało się z krytyką Internautów. 

Biedronka ma swoje sankcje. Wycofuje produkty z Rosji oraz BiałorusiBiedronka ma swoje sankcje. Wycofuje produkty z Rosji oraz BiałorusiMartyna Kowalska

Firma często pojawiała się w wypowiedziach z hasztagiem #boycottbusinessinRussia. Facebookowy post LPP z 30 marca informujący o zamknięciu ich ostatniego sklepu w Rosji dotarł do ponad 4 mln użytkowników i wygenerował 400 komentarzy. Liczba dyskusji na temat firmy wzrosła o 630 proc.

Leroy Merlin — najpopularniejsza marka w kontekście bojkotu

Francuski hipermarket budowlany był najczęściej wymienianą marką w kontekście bojkotu. Sama informacja o wypowiedzi ukraińskiego Ministra Obrony Ołeksija Reznikowa krytykującej firmę za pozostanie na rosyjskim rynku wygenerowała zasięgi na poziomie 17 mln wyświetleń i była udostępniana na wszystkich platformach społecznościowych w języku angielskim, polskim, ukraińskim i francuskim. 

- Ponieważ firma wciąż działa w Rosji, to liczba wypowiedzi nawołujących do jej bojkotu nieustannie rośnie. Internauci stworzyli dedykowany hasztag #boycottleroymerlin. Polski oddział Leroy Merlin próbował załagodzić sytuację — 11 marca na jego oficjalnym facebookowym profilu pojawiła się informacja o organizacji pomocy dla Ukraińców i zapewnienie, że nie ma  żadnego wpływu na decyzje spółki-matki. Jednak ta wypowiedź tylko rozzłościła Internautów i zyskała ponad 12 tys. reakcji wyrażających gniew oraz zaledwie 35 „serduszek” — mówi Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne.  

Podobnie wygląda sytuacja sieci hipermarketów Auchan, należących do tej samej spółki co Decathlon i Leroy Merlin. Większość rozmów na temat firmy dotyczy bojkotu konsumenckiego. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!