Zmiany w systemie TAX FREE od 2022 roku

Równe szanse na rynku, wygoda oraz zgromadzenie potrzebnych informacji w jednym miejscu – system TAX FREE, czyli mechanizm zwrotu podatku VAT podróżnym od 1 stycznia 2022 roku będzie działał w formie elektronicznej, a nie jak obecnie – papierowej.  Proces dostosowania się do zmian w TAX FREE rozpocznie się jednak pół roku wcześniej tj. 1 lipca 2021 r.

Zmiany w systemie TAX FREE od 2022 roku
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 30 kwietnia 2021

Elektroniczny TAX FREE

Do tej pory system TAX FREE w wersji elektronicznej wdrożyły takie kraje Unii Europejskiej jak Francja, Włochy, Hiszpania, Austria oraz Estonia. 1 stycznia 2022 roku dołączy do nich Polska.

„Z nowego rozwiązania skorzystają przedsiębiorcy, jak i podróżni. Nowe rozwiązanie zapewni przedsiębiorcom szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w systemie TAX FREE i ułatwi rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową. Dla podróżnych to przede wszystkim krótszy czas procedur na granicy i szybki zwrot zapłaconego podatku VAT” - powiedziała wiceminister finansów odpowiedzialna za Krajową Administrację Cyfrową Magdalena Rzeczkowska.

NFZ: próby wyłudzenia danych pacjentówNFZ: próby wyłudzenia danych pacjentówAnna Malinowska

Jak działa TAX FREE?

Jeżeli podróżny, który nie ma stałego miejsca zamieszkania na terenie UE, dokona w Polsce zakupów na kwotę minimum 200 złotych oraz zachowa paragon z kasy fiskalnej, a także wywiezie dany produkt poza granice UE i uzyska odpowiednie potwierdzenie celnika, może ubiegać się o system zwrotu podatku VAT.

TAX FREE przed zmianami

Mimo wszechobecnej cyfryzacji obecnie system TAX FREE działa w mocno „analogowej” wersji. Konieczne jest przeprowadzenie papierowego obiegu dokumentów oraz paragonów potwierdzających transakcję. Nieodzownym elementem jest także stempel, który urzędowo potwierdza wywóz danego towaru za zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. 

TAX FREE od 2022 roku

O początku 2022 roku, archaiczny jak dotąd system TAX FREE przejdzie w świat cyfrowy. Po pierwsze, sprzedawcy będą musieli wydawać zagranicznym klientom dokumenty TAX FREE w elektronicznej formie. Po drugie, rozpocznie działanie Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE (KST TAX FREE), który będzie służył zarówno do wystawiania jak i rejestrowania elektronicznych dokumentów i ewidencjonowania wpłaconych kwot VAT dla podróżnych. Wiadomo, że nowe narzędzie będzie działało na zasadzie e-usługi w ramach PUESC (Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych)

„Przedsiębiorca po rejestracji wskaże miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu nie będzie musiał dołączać do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Wystawiane przez niego dokumenty TAX FREE będą elektroniczne” — tłumaczy w swoim komunikacie Krajowa Administracja Cyfrowa.

Od 4 maja firmy mogą zgłaszać się do szczepień pracownikówOd 4 maja firmy mogą zgłaszać się do szczepień pracownikówMichał Górecki

Czy nowe TAX FREE wiąże się z kasami online?

Tak. Ta zmiana będzie wymagała wprowadzenia kas online dla sprzedawców, którzy już sprzedają podróżnym towary, jak również tym przedsiębiorcom, którzy dopiero rozpoczynają swoją biznesową przygodę z systemem TAX FREE.

Jak przygotować się na zmiany w TAX FREE?

Już od 1 lipca 2021 roku, przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać swoje towary w ramach TAX FREE, mogą zarejestrować się na wspomnianej platformie PUESC.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!