Awaria wodomierza – czy przepłacam za wodę?

Wodomierz to jedno z tych urządzeń, o których istnieniu przypominamy sobie sporadycznie, na przykład w czasie odczytu jego wskazań. Warto pamiętać jednak, że jak wszystko, również i on ma prawo się zużyć lub zepsuć. Zgodnie z prawem możemy poprosić obsługujące nas przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne o sprawdzenie poprawności działania takiego urządzenia.

Awaria wodomierza – czy przepłacam za wodę?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 2 czerwca 2020

Różnice w odczycie wodomierzy – kto za to płaci?

Podczas dokonywania rozliczenia wody dla budynku wielorodzinnego, zdarza się, że wskazania wodomierza głównego znacząco odbiegają od sumy wskazań liczników wody w poszczególnych lokalach. Pewne błędy pomiarowe występują zawsze, więc jeśli różnica nie jest zbyt duża, mieszkańcy nie powinni jej szczególnie odczuć finansowo. Polskie przepisy zakładają, że różnice w granicach plus/minus 10% można uznać za odchylenia mieszące się w normie (!) Większe odchylenia to spory problem dla spółdzielni czy wspólnot mieszkaniowych, które stosownymi uchwałami wprowadzają regulaminy rozliczania wody. Tak przyjęte ustalenia mogą zostać zaskarżone przez członków spółdzielni czy wspólnoty w ciągu sześciu tygodni. Jeśli sprzeciwu nie ma, wewnętrzne regulacje wchodzą w życie. Często taka uchwała zawiera także postanowienia dotyczące rozliczenia ciepła. Warto wczytać się w jej zapisy by zrozumieć, za co tak naprawdę płacimy.

CZYTAJ TEŻJak działa odwrócona hipoteka?

Różnice w odczycie wodomierzy – jak znaleźć przyczynę?

Pogodzenie się z faktem istotnych różnic między wskazaniami wodomierza głównego i mierników w lokalach, nie rozwiązuje problemu. Nikt nie lubi przepłacać, więc warto sprawdzić przyczyny. W wielu budynkach, szczególnie tych, które lata świetności mają już za sobą, mogą zdarzać się straty wynikające z nieszczelności instalacji. Wówczas nie obejdzie się bez kosztownego remontu polegającego na wymianie elementów hydraulicznych. Może być również i tak, że głównym winowajcą są urządzenia pomiarowe. Tu sprawa wydaje się dużo prostsza.

O ile w poszczególnych mieszkaniach, można mniej więcej sprawdzić precyzje wodomierza odmierzając pewną ilość wody w miarkach czy innych pojemnikach (choć nie jest to zbyt precyzyjne rozwiązanie) o tyle w przypadku wodomierza głównego, „domowe” sposoby nie są wskazane. Warto pamiętać, że zarządca naszej nieruchomości może wnioskować do lokalnego przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego o sprawdzenie prawidłowości działania wodomierza głównego. Jeżeli rzeczywiście miernik nie działa jak trzeba, ekspertyza odbędzie się gratis. Jeśli jednak nie wykazane zostaną błędy, wówczas trzeba będzie pokryć koszty takiej kontroli. To samo zresztą dotyczy indywidualnych liczników wody w mieszkaniach.

Wodomierz nie działa – ile zapłacimy za wodę?

KUPON RABATOWY

Przyjmuje się, że w razie nieprawidłowego działania wodomierza głównego, ilość zużytej wody można ustalić na podstawie średniego zużycia jej w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem awarii urządzenia. Jeśli są z tym problemy, bierze się pod uwagę średnie zużycie w porównywalnym okresie z poprzedniego roku. Warto dokładnie zapoznać się z metodologią przyjętą przez przedsiębiorstwo wodociągowe, choć z jej zakwestionowaniem mogą być już problemy.

CZYTAJ TEŻ Uwaga na chwilówki z firmy Szybka Gotówka

Jak często należy zmieniać wodomierz?

Zgodnie z przepisami, należy kontrolować wodomierze raz na pięć lat. Jeśli wszystko jest w porządku, można je zalegalizować – to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Zakup nowego urządzenia oraz koszt jego wymiany może sięgnąć nawet kilkuset złotych. W wielu wspólnotach mieszkaniowych czy spółdzielniach, tego typu działania wpisane są w czynsz, a zatem nie generują dodatkowych kosztów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze